دانش روغنکاری

دانش روغنکاری

معرفی تکنیک های روغنرسانی و انالیز روانکار های صنعتی
دانش روغنکاری

دانش روغنکاری

معرفی تکنیک های روغنرسانی و انالیز روانکار های صنعتی

راهنمایی روغن موتور و گیربکس خودرویی-پاسخ به سوال

با درود و احترام

پیرو سوال مطرح شده و پاسخ ارسالی برای یکی از مخاطبین محترم این وبلاگ مهندسی، سوال و جواب مطرح شده جهت اطلاع و راهنمایی سایر مخاطبین محترم این وبلاگ بصورت یک پست کوتاه ارسال گردیده است

شرح سوال: خودروی KIA MOTORS اسپورتیج (Sportage) مدل 2012 دارم که بصورت دست دوم خریده ام. قصد دارم روغن موتور و گیربکس اتوماتیک را عوض کنم. منتها نمی دانم روغن های مناسب برای خودروی بنده چیست؟ شماره موتور درج شده در کارت خودروی بنده  با G4KE شروع می شود. 


برای پاسخ به این سوال، ابتدا لازم است عرض شود که خودروی شما نسل چهارم کیا اسپورتیج است که در مدل 2012 با دو نوع موتور MPi (مخفف Multi-Point fuel Injection) و T-GDI (مخفف Turbo-Gasoline Direct Injection) عرضه شده است. نوع موتور شما MPi و از DOHC استفاده می کند. حجم این موتور 2.4L یا 2400cc است. برای این نوع موتور، اگر در تهران زندگی می کنید، توصیه می شود از روغن موتور تمام سینتتیک با سطح کیفی API SN استفاده کنید. گرید روغن موتور مناسب خودروی شما، SAE 5W30 است که در هر بار سرویس روغن (به همراه تعویض فیلتر) به 4.6 لیتر از این روغن نیاز دارید. 

دقت بفرمایید که حتما نیازی نیست برای کیا اسپورتیج خود از روغن خارجی استفاده کنید. این نوع روغن در داخل نیز تولید می شود. 

نکته ای که در انتهای این بخش لازم می دانم، با توجه به نوع موتور بکار رفته در خودروی شما، لازم است به ازای هر بار پر کردن باک با استفاده از بنزین معمولی، یک باک را با بنزین سوپر رانندگی کنید. اما، اگر اصرار بر استفاده از بنزین معمولی داشته باشید، لازم است بین هزار تا هزار و پانصد کیلومتر زودتر روغن موتور را عوض کنید. 


در مورد گیربکس اتوماتیک استفاده شده در خودروی کیا اسپورتیج مدل 2012، لازم است از روغن ATF SP-IV استفاده بفرمایید. در هر بار تعویض روغن حدود 7.1 لیتز از این روغن را نیاز خواهید داشت. در مورد موعد تعویض روغن گیربکس باید عرض شود که معمولا این روغن حدود 60 هزار کیلوکتر عمر دارد. اما، جدای از این موضوع، در زمان سرویس، اگر در نمونه روغن گیربکس براده های مسی یا طلایی رنگ مشاهده کردید، علاوه بر تعویض روغن (فارغ از اینکه چقدر کار کرده باشد)، باید اقدام به شستشوی مجموعه گیربکس کنید. 

نظرات 8 + ارسال نظر
مهرزاد پنج‌شنبه 19 بهمن 1402 ساعت 22:49

با عرض خسته نباشید بنده مدتی است با مطالعه مقالات و آنالیزهای های شما علاقه خاصی به دانش روغنکاری پیدا کرده ام.
سوالی که برایم پیش آمده این هست که شما توی یکی از جواب هاتون فرمودید روغن دنده با گرید GL5 چون دارای ادیتورهای زیادی نسبت به گرید GL5 هست (حدود ۵۰ ٪). واین ادیتورها برای گیربکس هایی که دارای فلزات نرم مانند مس و برنج در همگام ساز ها هست مناسب نیست. بعدا چرا توی مطلبی فرمودید که گیربکس BE پژو باید باید با روغن گرید GL5 سرریز شود در این موقع برای همگام ساز مشکلی پیش نمی آید یا باعث سایش آنها نمیشود؟؟
در این صورت بنده میتوانم برای گیریکس ۵ دنده ای نیسانم از همین گریدGL5 استفاده کنم یا نه ساختارشون متفاوته؟ لطفا توضیحاتی درباره گیریکس نیسان وانت هم بدهید.ممنون

شاهین چهارشنبه 18 اسفند 1400 ساعت 08:21

سلام زوز بخیر روغن گیربکس مناسب هیوندای i20 چی هستش

علی شنبه 25 دی 1400 ساعت 11:50

این که دانشی در زمینه ی روغن کاری ندارم اما با ۳ بار مطالعه مطالب برایم قابل درک شد.
سوالی که دارم این هست که برای ۲۰۶ چه روغن گیربکسی رو پیشنهاد می کنین؟
(با توجه به این که روغن بهران سمند ویژه مدتی هست که در بازار نایاب شده)
آیا روغن های لیکومولی و بهتام که با استاندارد
GL4 در بازار موجود است مناسب اند؟

درود بر شما

هرچند پاسخ این سوال قبلا در پست «روغن دنده مناسب برای گیربکس BE: پاسخ به سوال» در همین وبلاگ داده شده است، اما مجددا عرض می شود که روغن مناسب برای گیربکس های دستی سری BE پژو-سیتروئن باید دارای مشخصات زیر باشد:

SAE 75W80, API GL-5, Gear Oil

تفاوت دو سطح کیفی GL-4 و GL-5 در پست فوق بطور خلاصه و بزبان ساده بیان شده است. بنابراین، اگر آن پست را بخوانید، متوجه خواهید شد که روغن API GL-4 برای گیربکس BE مناسب نیست.

وحید سه‌شنبه 21 دی 1400 ساعت 17:31

سلام.وقت بخیر.برای خودروی ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۱۳۹۶ چه روغن موتور و گیربکسی اید بریزم؟
ممنون از راهنماییتون

درود بر شما

هرچند پاسخ این سوال قبلا در پست «روغن دنده مناسب برای گیربکس BE: پاسخ به سوال» در همین وبلاگ داده شده است، اما مجددا عرض می شود که روغن مناسب برای گیربکس های دستی سری BE پژو-سیتروئن باید دارای مشخصات زیر باشد:

SAE 75W80, API GL-5, Gear Oil

تفاوت دو سطح کیفی GL-4 و GL-5 در پست فوق بطور خلاصه و بزبان ساده بیان شده است. بنابراین، اگر آن پست را بخوانید، متوجه خواهید شد که روغن API GL-4 برای گیربکس BE مناسب نیست.

Hojat جمعه 3 دی 1400 ساعت 02:31

سلام
خودروی اسپرتیج موتور dohc 2000 مدل ۲۰۱۵ دارم حجم روغن گیربکس چقدره و اینکه دفترچه Sp4 هست میشه sp6 استفاده کنم؟

درود بر شما

خیر، برای کیا اسپورتیج بدلیل حساسیت گیربکس اتوماتیک، استفاده از ATF SP6 را توصیه نمی کنم.

اشکان حجری یکشنبه 21 آذر 1400 ساعت 20:09

سلام من برای مزدا نیو روغن گیربکس مکس لایف والولاین ریختم متاسفانه بوی بدی میده که توی اتاق میاد ابته توی سربالایی ها وقتی گرمه لطف میکنید راهنمایی بفرمایید

درود بر شما

روغن های گیربکس اتوماتیک سرشار از ادتیوهای EP هستند که در رابطه با آنها قبلا مقاله مفصلی (البته تخصصی است) در وبلاگ درج شده است. علت بوی بدی که حس می کنید به از دست رفتن ادتیوهای EP اشاره دارد چراکه شما از روغن مناسبی برای خودروی خود استفاده نکرده اید!
روغن Max Life Vavoline از سطح کیفی ATF L-V برخوردار است. حال آنکه روغن گیربکس مناسب برای مزدا New باید ATF M-V باشد که از نظر عملکرد حرارتی روغن پایدارتری است.

حمید چهارشنبه 12 آبان 1400 ساعت 01:35

بسیار سپاسگزارم از مطالب بسیار آموزنده جنابعالی
بنده ال ۹۰ صفر کیلومتر خریداری کرده ام در دفترچه استفاده از روغن موتور الف 10w40 sLتوصیه شده است.با توجه به محل زندگی کرج آیا میتوانم از روغن 20w50ایرانول ۱۶۰۰۰ کهsL هست در تابستان استفاده کنم؟

درود بر شما

خودروی Renault Logan که بنا به دلایلی که برای بنده نامشخص است با کد شاسی اش در ایران (L90) شناخته می شود (این در حالیست که خودروی رنو مگان کد شاسی L84 دارد؛ ولی کسی در ایران آن را با این عنوان نمی شناسد یا حداقل مرسوم نیست!) دارای موتوری نسبتا قدیمی با کد K4M 1.6L 16V است که 1600ccحجم اسمی و حدود 105hp قدرت نامی در دور موتور 5750rpm در اختیار راننده قرار می دهد.
روغن مناسب برای روغنرسانی به این موتور SAE 10W40 با سطح کیفی API SM بوده و سطح کیفیت SL توصیه شده در دفترچه راهنما با توجه به کیفیت بنزین تعیین شده است. توصیه بنده استفاده از API SM و تعویض تا حداکثر 5500 کیلومتر است.
گرید SAE 10W40 توصیه شده در دفترچه راهنما برای مناطق معتدل (بصورت پیش فرض) است و کرج جز مناطق معتدل آب و هوایی در فلات ایران محسوب می شود. بنابراین، نیازی به تغییر گرید از SAE 10W40 به SAE 20W50 مطلقا ندارید.

محمد چهارشنبه 21 شهریور 1397 ساعت 14:00

سلام

باتشکر از مطالب مفید و آموزنده تون بنده سوالی داشتم از خدمتتون:

مدتی قبل به خاطر مشکلات و سروصدای خودرو بعد از عیب یابی مشخص شد که صفحه کلاچ نیاز به تعویض داره و چون بنده دانش و سررشته ای از این موضوع نداشتم عجولانه اقدام به خرید قطعات و لوازم مربوطه کردم در این بین به جای واسکازین مخصوص گیربکس های دستی روغن گیربکس اتوماتیک خریداری کردم! خودرو هم 206 تیپ 2 مدل 88 متاسفانه چون خرید به صورت اینترنتی بود دیگر امکان پس دادن روغن فراهم نبود و الان من موندم و 2 لیتر روغن درجه 1 گیربکس اتوماتیک که نمیدونم چکارش کنم! نوع روغن هم والوالین فول سنتتیک MAX LIFE ATF
DEX/MERC
MERCON LV
میتونم از این روغن به جای واسکازین استفاده کنم؟ مشکلی پیش نمیاد؟ در صورت منفی بودن پاسخ مورد استفاده دیگه ای برای این روغن وجود داره مثل هیدرولیک فرمان و ...

ممنون

با درود و پاسداشت (احترام)
از اینکه مطالب وبلاگ دانش روغنکاری را مفید یافته اید، مشعوفم
پاسخ سوال شما به شرح زیر است:
1- استفاده از روغن گیربکس اتوماتیک برای پژو 206 تیپ 2 مجاز نیست و منجر به سروصدا و دشواری در تعویض دنده می شود. توصیه اکید بر آن است که از روغن بهران سمند ویژه با گرید SAE 75W80 استفاده بفرمایید.

2- از روغنی که اشتباها خریداری کرده اید می توانید بعنوان روغن جعبه فرمان استفاده کنید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد