دانش روغنکاری

دانش روغنکاری

معرفی تکنیک های روغنرسانی و انالیز روانکار های صنعتی
دانش روغنکاری

دانش روغنکاری

معرفی تکنیک های روغنرسانی و انالیز روانکار های صنعتی

راهنمایی روغن موتور و گیربکس خودرویی-پاسخ به سوال

با درود و احترام

پیرو سوال مطرح شده و پاسخ ارسالی برای یکی از مخاطبین محترم این وبلاگ مهندسی، سوال و جواب مطرح شده جهت اطلاع و راهنمایی سایر مخاطبین محترم این وبلاگ بصورت یک پست کوتاه ارسال گردیده است

شرح سوال: خودروی KIA MOTORS اسپورتیج (Sportage) مدل 2012 دارم که بصورت دست دوم خریده ام. قصد دارم روغن موتور و گیربکس اتوماتیک را عوض کنم. منتها نمی دانم روغن های مناسب برای خودروی بنده چیست؟ شماره موتور درج شده در کارت خودروی بنده  با G4KE شروع می شود. 


برای پاسخ به این سوال، ابتدا لازم است عرض شود که خودروی شما نسل چهارم کیا اسپورتیج است که در مدل 2012 با دو نوع موتور MPi (مخفف Multi-Point fuel Injection) و T-GDI (مخفف Turbo-Gasoline Direct Injection) عرضه شده است. نوع موتور شما MPi و از DOHC استفاده می کند. حجم این موتور 2.4L یا 2400cc است. برای این نوع موتور، اگر در تهران زندگی می کنید، توصیه می شود از روغن موتور تمام سینتتیک با سطح کیفی API SN استفاده کنید. گرید روغن موتور مناسب خودروی شما، SAE 5W30 است که در هر بار سرویس روغن (به همراه تعویض فیلتر) به 4.6 لیتر از این روغن نیاز دارید. 

دقت بفرمایید که حتما نیازی نیست برای کیا اسپورتیج خود از روغن خارجی استفاده کنید. این نوع روغن در داخل نیز تولید می شود. 

نکته ای که در انتهای این بخش لازم می دانم، با توجه به نوع موتور بکار رفته در خودروی شما، لازم است به ازای هر بار پر کردن باک با استفاده از بنزین معمولی، یک باک را با بنزین سوپر رانندگی کنید. اما، اگر اصرار بر استفاده از بنزین معمولی داشته باشید، لازم است بین هزار تا هزار و پانصد کیلومتر زودتر روغن موتور را عوض کنید. 


در مورد گیربکس اتوماتیک استفاده شده در خودروی کیا اسپورتیج مدل 2012، لازم است از روغن ATF SP-IV استفاده بفرمایید. در هر بار تعویض روغن حدود 7.1 لیتز از این روغن را نیاز خواهید داشت. در مورد موعد تعویض روغن گیربکس باید عرض شود که معمولا این روغن حدود 60 هزار کیلوکتر عمر دارد. اما، جدای از این موضوع، در زمان سرویس، اگر در نمونه روغن گیربکس براده های مسی یا طلایی رنگ مشاهده کردید، علاوه بر تعویض روغن (فارغ از اینکه چقدر کار کرده باشد)، باید اقدام به شستشوی مجموعه گیربکس کنید.