دانش روغنکاری

دانش روغنکاری

معرفی تکنیک های روغنرسانی و انالیز روانکار های صنعتی
دانش روغنکاری

دانش روغنکاری

معرفی تکنیک های روغنرسانی و انالیز روانکار های صنعتی

مخلوط سازی روغن ها

پیرو سوال مطرح شده از طرف یکی از مخاطبین محترم در خصوص مخلوط کردن دو یا چند نوع روغن روانساز بمنظور کاهش یا افزایش ویسکوزیته و رساندن آن به سطح مطلوب از طریق مخلوط سازی یا میکسینگ، توضیحاتی را به شرح زیر و پس از تاخیر بسیار ارائه می نمایم. امید است که کیفیت پاسخ جبرانی بر تاخیر در ارائه آن باشد:

شرح سوال: آیا می توان بمنظور کاهش ویسکوزیته، دو نوع روغن، مثلا  ISO VG 32 را با  ISO VG 64 مخلوط کرد؟ این مخلوط سازی چه تاثیر بر عملکرد تجهیز می گذارد؟

پاسخ: مخلوط سازی دو یا چند نوع لوبریکانت که متعلق به یک دسته از لوبریکانت ها باشند (مثلا دو نوع لوبریکانت هیدروکربنیک پایه نفتی) مستقیما روی ویسکوزیته مخلوط روغنی که در مدار تجهیز در حال چرخش است اثر خواهد گذاشت. میزان ویسکوزیته نهایی، اما، تنها به ویسکوزیته دینامیک (و نه سینماتیک!) این دو یا چند روغن بستگی نخواهد داشت! بلکه، عواملی چون میزان استفاده از ادتیو های پایدارساز حرارتی، آنتی فوم ها، و... نیز در این معادله وارد خواهند شد و محاسبه مقدار ویسکوزیته نهایی را به مساله ای چند معادله-چند مجهول تبدیل خواهند کرد. برای درک بیشتر این مساله، بیایید با هم نگاهی دقیقتر به تاثیر ویسکوزیته یک روغن در زمان حرکت آن در یک ماشین بیاندازیم: ویسکوزیته سیال تراکم ناپذیری مانند روغن به دو دسته ویسکوزیته سینماتیک (که با حرف یونانی "نو" در ادبیات مهندسی نشان داده می شود) و ویسکوزیته دینامیک (که با حرف یونانی "مو" یا "میو" نشان داده می شود) تقسیم می شود. بطور خلاصه، ویسکوزیته سینماتیک تابعی از عدد رینولدز (بیانگر نوع جریان: آرام، لایه لایه، توربولانت، و...) و دمای جریان بوده و به نوع سیال ارتباطی ندارد! از سوی دیگر، ویسکوزیته دینامیک تابعی از عوامل فوق، بعلاوه دانسیته سیال است که خود تابعی از دما و فشار بوده و ارتباط مستقیم با نوع سیال دارد. پس آنچه که با آن در این نوشتار کار داریم، ویسکوزیته دینامیک است...نه سینماتیک! از سوی دیگر، ویسکوزیته دینامیک منجر به تولید فیلمی از روغن با یک ضخامت ویژه می گردد که مقدار این ضخامت و حفظ آن در کیفیت روانکاری در یک بازه مشخص از دما و فشار بسیار مهم است. موارد بسیار متعددی از خرابی های مصیبت بار و حوادث صنعتی را می توان برشمرد که ناشی از عدم توانایی جریان روغن در حفظ ضخامت لازم از فیلم روغن روی سطوح فلزی بوده است. اما! وظیفه این فیلم چیست؟

فیلم روغنی که موضوع بحث ماست از ضخامتی در اُردِر یک صدم قطر موی انسان برخوردار بوده و وظیفه اصلی آن ایجاد فاصله مطمئنه بین سطوح فلزی درگیر واکنش های ترمومکانیکی در برینگ ها و سایر المان های چرخنده یا یک-طرف ثابت است. از عوامل موثر بر ضخامت این دیوار حائل می توان به سرعت چرخش، الگوی تمرکز بار القایی از محور، و ویسکوزیته دینامیک روغن اشاره کرد. در این میان، اگر ویسکوزیته روغن خیلی پایین باشد، ضخامت فیلم به صفر نزدیک خواهد شد و درست برعکس، اگر ویسکوزیته روغن خیلی بالا باشد، خود موجب افزایش اصطکاک و تولید حرارت خواهد شد. مخلوط سازی دو یا چند روغن (از یک کلاس) اولین اثر منفی خود را روی پرافایل عملکردی روغن خواهد گذاشت. بدین ترتیب که کامپاند روغنی حاصله دیگر پایداری حرارتی، خواص خورندگی، و پایداری شیمیایی قابل پیش بینی نخواهد داشت و دیگر نمی توان مطمئن بود که ضخامت فیلم روغن بویژه در حالت های عملکردی حساس ماشین (مانند دور های بالای مقطعی یا کار در گرما) در یک بازه ایمن حفظ می شود. این عدم قطعیت، بویژه در مورد تجهیزاتی مانند توربین ها، بشدت مخاطره آمیز است. چراکه در اثر واکنش های شیمیایی که بین ادتیو های حاضر در روغن ها رخ خواهد داد، شاهد تشکیل انواع لجن (به انواع رنگ ها: از سیاه تا سبز و حتی قهوه ای) خواهیم بود که هم زمان بین دو فلاشینگ را کوتاه می کند و هم می تواند موجب گرفتگی مدار روغنکاری یا خوردگی موضعی (معمولا پیتینگ کروژن) در مدار روغن شود. نحوه تشکیل این لجن ها در شکل زیر نشان داده شده است:

نظرات 2 + ارسال نظر
زهره سه‌شنبه 23 آذر 1400 ساعت 15:36

با سلام
با تشکر فراوان از جنابعالی.سوال من درمورد روغن ترانسفورماتور نوع RC4 هست که در لکوموتیوهای برقی کاربرد داره.قبلا از روغن univolt 62استفاده شده بود که مس از اینکه برای دوره گارانتی به سوئد میرن با روغن univolt52پر شده بودن.حالا که برای تعمیر رفتن با روغنNynas nitro 10xپر شده.طبق دستورالعمل سازنده در جدول برندهای مورد تاییدش univolt 62 جزو روغنهای بدون باز دارنده و Nynas nitro 10xجزو روغن حاوی بازدارنده اورده شده است.و univolt 52 اصلا در جدول وجود ندارد.به نظر من چون روغن Nynasجدیدتر و حاوی مواد بازدارنده است این کار شرکت تعمیر کننده درست است. سوال من در مورد سرریز است ایا میتوان از روغنهای ubivolt 62یا ۵۲به عنوان سرریز استفاده کزد و یا بالعکس ایا می توان از روغن Nynasبه عنوان سر ریز در تراتسهایی که هنوز از روغن قدیمی univolt 52 استفاده کرد؟ ضمنا چرا در سایتهای اینترنتی اطلاعات و مشخصات فنی ubivolt 52 وجود ندارد.

درود بر شما

پاسخ سوالات به ترتیب تقدیم شده است:

- بله، از Nynas Nitro می توان بعنوان سرریز استفاده کرد.

- بدلیل اینکه روغن Univolt 52 از سبد محصولات Mobil چند سالی هست خارج شده و دیگر تولید نمی شود. اما مشخصات آن هنوز در اینترنت با کمی جستجو پیدا می شود.

فتحی یکشنبه 9 خرداد 1400 ساعت 16:29

با سلام.مقاله تان برای من بسیار مفید بود.سوالی که خدمتتان دارم در خصوص اختلاط دو روغن نو با SAE یکسان و نتایج انالیزی تقریبا مشابه در عناصر افزودنی و سایر ویژگیها مثل ویسکوزیته, عدد قلیایی و...می باشد. ایا می توان از روی مشابه بودن میزان عناصر افزودنی استنباط کرد که این دو روغن پس از اختلاط با هم سازگاری شیمیایی دارند یا خیر؟ اگر جواب منفی است چطور می توانیم این ناسازگاری را اثبات کنیم؟
قبلا از پاسخگویی شما کمال تشکر را دارم.

درود بر شما

پاسخ به بخش اول سوال شما، مطلقا خیر است!!

چنین اشتباهاتی که منجر به خسارات متعدد به کارفرما (صاحب تجهیز) و پیمانکار (آزمایشگاه معتمد و البته خود-کارشناس-پندار در زمینه تفسیر نتایج آنالیز روغن!) طی سطح پیشرفته مباحث آموزشی آنالیز روغن تدریس می شد و راجع به زوایای پیدا و پنهان چنین موارد مطالعاتی بحث می شد در گذشته...در مورد بخش دوم سوال، توصیه می کنم دو مقاله «ناسازگاری گریس ها» و «سلسله مقالات ادتیوهای روغن و گریس» را بخوانید تا اطلاعات بیشتری کسب کنید. هر دو مقاله فوق نسخه وبلاگ هم دارند.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد