با درود و احترام
هدف از این پست، پاسخ به پرسش مطرح شده از طرف یکی از مخاطبین محترم این وبلاگ و شرکت کننده در دوره سطح مقدماتی و متوسط آنالیز روغن ماشین آلات صنعتی در اراک است.
شرح سوال: آیا روغن های موتوری قابل استفاده بعنوان روغن هیدرولیک نیز هستند؟
همانگونه که قبلا طی پست های مختلفی در این وبلاگ بیان شده بود، استاندارد و طبقه بندی روغن هایی که عملکرد موتوری دارند براساس دو شاخص SAE (مانند SAE 10, SAE 20, SAE30 و...) یا API (مانند API SL, API CF، و...) است. اما، روغن هایی که از آنها عملکرد هیدرولیکی انتظار می رود، معمولا براساس استاندارد ISO تقسیم بندی و معرفی می شوند. مانند ISO VG 32, 46, 68، و... . از سوی دیگر، می توان براساس خواص شیمیایی و برخی مشخصات مکانیکی/فیزیکی (اعم از ویسکوزیته سینماتیک و دانسیته) می توان برخی گرید های روغن هیدرولیک را با انواع موتوری مقایسه کرد.
بعنوان مثال، در استاندارد DIN 51524، روغن های هیدرولیکی را می توان پیدا کرد که از نظر ساختار شیمیایی، حاوی ادتیو های بهبود دهنده عملکرد مکانیکی و برخی دیترجنت ها (با تاثیر مستقیم روی عدم تمایل روغن به تشکیل وارنیش و لجن) هستند که از این نظر با انواع موتوری کاملا قابل مقایسه محسوب می شوند.
اما، مشکل اینجاست که ساختار شیمیایی روغن های موتوری بشکلی است که آب را در خود حل کرده (مکانیزم آب محلول) و بعنوان حاملی برای ذرات آب (تا 600ppm) عمل کنند. اما، این مشخصه در مورد روغن های هیدرولیک بهیچوجه قابل پذیرش و تحمل نیست. چراکه حضور آب، هرچند در مقادیر اندک در جریان روغن های هیدرولیک موجب بروز مشکلاتی در لاین هیدرولیک، اعم از خوردگی و انسداد مسیر فیلتراسیون، یا کاویتاسیون پمپ (بسته به مکانیزم پمپ)، خواهد شد. البته، بسته به حساسیت تجهیز، می توان از روغن های چهارفصل موتوری (موسوم به Multi-grade) بجای روغن هیدرولیک استفاده کرد. به شرط آنکه حضور آب (که در آنالیز های مختلف نمونه روغن آشکار می شود) از 0.1 درصد حجمی کل جریان روغن حاضر در تجهیز فراتر نرود.
نکته آخر اینکه، روغن های موتوری بازه مشخصی از کیلومتراژ یا زمان تعویض را دارند. بهمین دلیل، گاه، در ساختار آنها از ادتیو های بهبود دهنده شاخص ویسکوزیته یا VI improvers استفاده می شود که از عمر کوتاه و مشخص (معمولا کمی بیشتر از بازه زمانی یا مسافتی تعویض) برخوردار بوده و بمرور زمان و با گذشت از موعد تعویض روغن دچار پدیده ای بنام Shear down شده و موجب تغییر ویسکوزیته سینماتیک اسمی و استاندارد در نقاط دمایی آزمون (check points) مانند 40 و 100 درجه سلسیوس خواهند شد. بدین ترتیب، از آنجا که روغن های هیدرولیک معمولا زمان تعویض بسیار بلندتری نسبت به روغن های موتوری دارند، در صورت استفاده از روغن موتوری بجای هیدرولیک، ویسکوزیته سینماتیک بمرور زمان دچار تغییر خواهد شد که این می تواند عملکرد تجهیز را بشدت تحت تاثیر قرار دهد.
ممکن زحمت کشیده بفرمایید روغن فرمان مناسب سانتافه ٢٠٠٩چه هست واز روغن فرمانهای داخلی کدام مناسب است
سلام یه نفر گفت نیم لیتر گازوئیل بریزم تو هیدرولیک زانتیا چی میشه ؟
سلام.عرض ادب.ببخشید استاد برای ماشین الات راهسازی که در سرمای زیاد هستن و با چالش مکش روغن سرد(vg68) روبرو هستن آیا امکانش هست مقدار کمی روغن هیدرولیک صنعتی 10 در تانک ریخته بشه تا رقیق بشه?از نظر خاصیت و رفتار شیمیایی آیا مضر نیست?
درود بر شما
چالش مکش روغن سرد یکی از چالش های نگهداری ماشین آلات راهسازی و سنگین به شمار می رود همواره...در خصوص راهکار پیشنهادی، موافق نیستم و آن را موثر نمی دانم که هیچ، حتی ممکنست چنین عملی منجر به تغییر خواص شیمیایی و حتی تشکیل رسوبات جامد ناشی از عدم تطابق شیمیایی دو روغن شود.
سلام من405دارم فرمان ماشینم با گاز دادن یکم نرم میشه گاز ندم کلا خشکه
درود به کارشناس عزیز من دوسال زانتیا دارم کلی سیستم تعلیق اذیت میکنه کل وسیلهاش زاهدان زابل عوض کردم تعمیرکردم هر باردرست میشه ۵ساعت بعدش از یجاروغن ریزی داره بعدش روغن هیدرولیکش هم دوسه روز یکلیتری بایدبریزم میشه بجای هیدرولیک سبز دیگه روغنی بریزم تو مخزن زانتیا ۰۹۰۱۴۰۸۶۴۵۲
درود بر شما
پاسخ به سوال مشابه قبلا ذیل نظرات همین پست داده شده است.
سلام یه لودر L120داریم ولوو از کجا میتونم روغن های قابل استفاده و متناسب با دستگاه رو پیدا کنم
سلام من یه موتور طرح کلیک دارم شهرستان هستم و دسترسی به روغن گیربکس یا همون واسکازین مخصوصش ندارم واسکازین 7580 ریختم یکم صدا گیربکس میاد برایه واسکازین شالتر میتوانم از روغن هیدرولیک استفاده بکنم؟
چون واسکازین خودش خیلی شل هستش حتی از روغن موتورم شلتره مشکلی پیش نمیاد؟
درود بر شما
گرید روغن گیربکس موتور کلیک SAE 80W90 باید باشد. قطعا گرید SAE 75W80 که ریخته اید سروصدا ایجاد می کند و علاوه بر این موجب داغ شدن گیربکس شما خواهد شد. رقیق کردن این واسکازین با روغن هیدرولیک را توصیه نمی کنم. چراکه ضررش خیلی بیشتر از استفاده اش است!
امکان خرید روغن اصلی از طریق اینترنت فراهم است تا آنجایی که سرچ کردم.
باسلام درجایی گیرکرده کل روغن هیدرولیک فرمان ریخت حال چ چیز می تواند جایگزین می توان تا ب روغن هیدرولیک برسیم
درود بر شما، پیشتر پاسخ به سوال مشابه ذیل نظرات همین پست ارائه شده است.
سلام خودروی 206 تا به امروز در پمپ هیدرولیک به جای روغن گیربکس اتوماتیک(دکستران) از روغن vg46 استفاده شده آیا تخلیه روغن قبلی و اضافه کردن دوخط بهران کفایت میکند یا نیاز به چند بار تعویض و شست و شو است؟ تشکر
درود بر شما
نیازی به شستشو نیست. صرفا تخلیه بفرمایید مدار هیدرولیک را و مخزن را با روغن بهران اتوماتیک سه خط پر بفرمایید.
سلام، آیا از روغن گیربکس آیسینafw_vi میتوان برای هیدرولیک فرمان استفاده کرد؟
درود بر شما
دوغن گیربکس اتوماتیک AISIN AFW VIمطابق استاندارد DEXRON VI ساخته و فرموله شده و ازین رو، ویسکوزیته آن در دمای 40 درجه سلسیوس حدود 30 cSt است که آن را در کلاس ویسکوزیته نامی ISO VG 32 قرار می دهد. بنابراین، استفاده از آن در نقش روغن هیدرولیک برای جعبه فرمان بلامانعست؛ هرچند معتقدم انتخاب های ارزانتری هم وجود دارد...مانند بهران اتوماتبک سه خط
سلام وقت بخیر دسترسی به لوازم یدکی نداشتم وحدود یک لیتر روغن هیدرولیک ریختم داخل موتور پرایدهاچبک مدل 83 ایا مشکلی پیش نمیاد
درود بر شما
قبلا ذیل همین پست به سوال مشابه پاسخ داده شده است.
باسلام وخسته نباشید شیرفرمان پژو۴۰۵ بنده نشتی میده مکانیکم میگهروغن۱۰ بریزیم قطع میشه ایاحرکت درستی است ممنونمیشم پاسخ دهید
درود بر شما
قبلا به سوال مشابه ذیل همین پست پاسخ لازم داده شده است.
سلام . من در گیربکس دستی موتور سمند ef7 بجای روغن api GL5 روغن ATF سه خط اتوماتیک لیکو مولی ریختم آیا اشکالی در گیربکس بوجود میاد یا سریعا عوض کنم با تشکر
درود بر شما
متاسفانه از عمر گیربکس کاسته خواهد شد. هرچند، اوایل، نرمی بیشتری در تعویض دنده خواهید داشت، اما به مرور روغن اتوماتیک خواص خود را از دست می دهد. چون پایداری و دوام API GL5 را ندارد و البته مولتی گرید 75W80 هم نیست. بلکه سینگل گرید است.
با درود فراوان. درگیربکس ال۹۰ گفتن روغن 75w80 spi GL5 بریزن ولی یه عده میگن این روغن حالت خورندگی بیشتری برای قطعات مسی نسبت به Gl4 داره. خواستم بدونم روغن GL5 تو ال۹۰ بریزم یا GL4 مناسبتره؟ باتشکر
درود بر شما
بمنظور یافتن پاسخ این سوال، مراجعه به مقاله «روغن دنده مناسب برای گیربکس BE: پاسخ به سوال» در همین وبلاگ توصیه می شود.
با سلام پراید ۱۱۱ دارم مخزن روغن ترک داشت باز کردم چسب زدم موقع بستن مقداری از روغن هیدرولیک ریخت ناچار چون دسترسی ب لوازم یدکی نداشتم مقداری روغن هیدرولیک۶۸ ریختم حدود ۱۰ روز بعد فرمان ماشین گه گداری سفت میشد رفتم روغن رو کامل تخلیه کردم و روغن هیدرولیک مخصوص فرمان ریختم ولی بازم فرمانم سفت میشه چه مشکلی پیش اومده ؟؟؟چی خراب شده؟ممنون از راهنماییتون
درود بر شما
قبلا ذیل پاسخ های ارائه شده در همین پست، بیان شده بود که روغنمناسب برای فرمان هیدرولیک پراید (تمامی مدل ها از 111 گرفته تا بقیه) روغن گیربکس اتوماتیک بهران سه خط یا بهران III است. ویسکوزیته این روغن روی ISO VG 32 می ایستد. در حالیکه شما روغن هیدرولیک (احتمالا کاسپین یا...) با ویسکوزیته ISO VG 68 را ریخته اید که خواص روغن جاری سیستم هیدرولیک شما را بکل مختل کرده است.
سفتی فرمان تنها با باز کردن کل مدار هیدرولیک و شستشوی کامل آن قابل رفع است.
با درود و خسته نباشید.
سرویسکارم اشتباها در هوای تاریک به جای روغن هیدرولیک حدودا ۵سی سی ضد یخ ریخته توی مخزن هیدرولیک ۲۰۶ tu5.
چه خطراتی متوجه سیستم خودرو میشه
امکان داره چه آسیب های به خودرو وارد بشه؟
آیا امکان تخلیه کامل سیستم هیدرولیک وجود داره؟
استاد از روغن کمپرسور یخچال که بسیار رقیق هست ودر اون هوای گرم وسرد تبخیر یا منجمد نمیشود .میشه بجای روغن هیدرولیک فرمان استفاده کرد
با درود وآرزوی سلامتی
ایا از روغن هیدرولیک میتوان در باتاقان کولروپمپ اب موتورخانه استفاده کرد
باتشکر طباطبائی
سلام با تشکر از راهنمایی علمی شما
سرویسکار روغن هیدرولیک فرمان ساندرو استپ وی اتومات را با روغن ATF DEX III تعویض کردن آیا مشکلی ندارد
با تشکر
باسلام..آیا ازروغن هیدرولیک فرمان اتومبیل میتوانیم بجای روغن دیسک ترمز موتورسیکلت استفاده کنیم؟؟؟
سلام . روغن هیدرولیک غلیظ میخوام شماره ی خاصی داره ؟ میخوام یک لیتر بگیرم
سلام و وقت بخیر
من یه کم روغن هیدرولیک رو اشتباهی به جای روغن موتور ریختم توی موتور
آیا برای موتور مشکلی پیش میاد
با سلام و خسته نباشین استاد شما کدوم رشته تحصیلی درس خوندین چون اطلاعاتی ارایه میدین خیلی علمی و دقیق هست و اینکه ایا فقط از این طریق میشه در این رشته در آمد زایی داشت یا نه
باسلام و احترام، ال نود مدل ۸۹ دارم، برای تعویض روغن هیدرولیک آن، روغن الف با مشخصات، ELFMATIC III H تهیه کردم آبا مناسب است؟ ممنون.
درود بر شما اطلاعات مفیدی خصوصاً در نظرات و پاسخ ها بود
سلام
هیدروریکم روغن کم کرده بود ( یه زره رفته بود زیر خط min) اشتباهی روغن ترمز ریختم بعد دو روز متوجه شدم میخاستم بدونم اسیب جدی به هدرویکم خورده یا با یک روغن تعویض کردن مشکل حل میشه ؟ (مدل ماشین پایینه ریو ۸۵ ) ممنون میشم پاسخ بدید
سلام
ببخشید من یه دونه سمند ef7 دارم و وقتی ماشی سرده و مخصوصا تو زمستونا ماشین هیچ مشکلی نداره اما وقتی ماشین گرم میشه یا هوا گرم میشه فرمون ماشین رو که درجا میچرخونم لرزش شدیدی داره در حالی که وقتی هوا سرده اصلا این مشکل رو ندارم
خودم روغن هیدرولیک رو با نمونه vg 68 عوض کردم و یه کم بهتر شد اما بازم تو تابستون و هوای گرم لرزش داره
خواستم ببینم روغن هیدرولیک با ویسکوزیته بالاتر از ۶۸ داریم یا نه و اینکه میتونم به جای روغن هیدرولیک که توی حرارت خیلی ویسکوزیتهش افت میکنه واسکازین بریزم؟
ممنون میشم راهنماییم کنید
با سلام
خودروی بنده رانا مدل ۹۷ هست
چند روز پیش روغن هیدرولیک فرمان رو عوض کردم و از روغن بهران اتوماتیک III استفاده کردم.
در صورتی که تمام تعمیرکاران روغن vg46 کاسپین رو توصیه میکردند
آیا بنده اشتباه کردم؟
با درود.خواستم بدونم تغییر رنگ روغن هیدرولیک ماشین ایا ملاک خوبی برای تعویض روغن هیدرولیک می باشد یا سر رسید زمان هم دخیل می باشد.با تشکر
سلام وقت بخیر .یه سوال داشتم آیا میشه روغن موتور به عنوان مثال 10 40 بهران رو با پارس قاطی کرد.لطفا جوابم رو بدید .با سپاس
سلام، من دستگاه لودر دارم ، راننده ام بجای روغن ترمز روغن هیدرولیک ۱۰ ریخته ، آیا مشکلی برای سیستم ترمز پیش می آید ؟ ممنون میشم اگه راهنمایی کنید
باسلام واحترام
برای کفکش شناور از چه نوع روغنی استفاده میشود؟ روغن شرکتی کفکش روغن پارافینی میباشد که به رنگ سفید شفاف یا زرد روشن میباشد در یکی از وبسایت ها گفته بود که از روغن 10w تا 20w هم میشه استفاده کرد که این نوع روغن ها رو در بازار پیدا نکردم آیا میشه از روغن هیدرولیک استفاده کنم؟ ممنون میشم راهنماییم کنید
سلام
روغن هیدرولیک صنعتی میشه داخل دنا پلاس ریخت؟
سلام من کامیون دارم روغن هیدرولیک ماشینم کم میکنه مکانیک میگه وارد روغن موتور میشه میخواستم بدونم ترکیبش با روغن موتور برای موتور ضرر داره؟اگه داره مجبورم پمپ هیدرولیک عوض کنم که خیلی گرونه لطفا راهنماییم کنید.
سپاس
درود بر شما
مدل و سال ساخت کامیون خود را بفرمایید لطفا
سلام.راهنمایی میکنید برای سمند ef7 از چه روغن گیربکس و چه روغن هیدرولیکی استفاده کنیم
درود بر شما،
در این خصوص، لازمست به پست «روغن دنده مناسب برای گیربکس BE: پاسخ به سوال» در همین وبلاگ مراجعه بفرمایید.
سلام وقت بخیر
روغن هیرولیک مارون ۳ برای النود اتومات مناسب هست یاخیر
گیریبکس منظورمه
درود بر شما
بله، استفاده از این روغن بلامانع است.
درود
آیا استفاده از محصولات نشتی گیر روغن هیدرولیک در سیستم هیدرولیک فرمان اتومبیل را پیشنهاد میکنید؟ اگر اینطور است خواهشمندم چند برند موجود در ایران که مورد تأیید است همراه با طریقه استفاده کارشناسانه آنرا اعلام بفرمایید
با سپاس
درود بر شما
پاسخ این سوال قبلا ذیل نظرات همین پست در وبلاگ دانش روغنکاری داده شده است.
با درود بیکران خدمت استاد عزیز.خواستم بدونم شما اسامی شرکتهای ایرانی که روغن موتور و گیربکس(مثل بهران،پارس، ایرانول) تولید میکنند کدامشان در حال حاضر محصولات با کیفیتری تولید می کنند.یا اینکه همه شرکتها تقریبا توی یک رنج هستن؟با تشکر.
درود بر شما
بنده ایران زندگی نمی کنم و هیچکدام از برندهای ایرانی مورد تایید بنده نیستند.
با درود بیکران خدمت استاد عزیز.خواستم بدونم قدرت ماندگاری کیفیت روغن ماشین در خود ماشین با اینکه به حد نصاب کیلومتر نرسیده باشه. و ماندگاری روغن موتور در قوطی پلمپ و قوطی باز شده چقدر می باشد.و همینطور روغن های گیربکس قدرت ماندگاری کیفیتشون در خود گیربکس چقدر است؟ با تشکر.
درود بر شما
هرچند این سوال بسیار تخصصی است، اما در سطح عمومی و بزبان ساده بدان پاسخ می دهم:
بطورکلی عمر روغن های صنعتی یا خوراکی به دو حالت قابل بیان است که شامل عمر نگهداری در انبار که با عنوان Shelf Life و عمر عملکردی یا تاریخ انقضا یا Expiry date می شود.
هریک از این عمرها یا فواصل زمانی قابل محاسبه هستند و بسته زیادی به تنوع و تعداد ادتیوها و ساختار شیمیایی آنها و نحوه انحلال یا ورود آنها به سیستم روغن دارند که در این خصوص در پاسخ به سوال شما صحبتی نمی کنم.
روغن های موتور که تحت دو عنوان Engine Oil و Motor Oil شناخته می شوند و تفاوت این دو را قبلا در مقاله «آنالیز روغن موتور» در وبلاگ دانش روغنکاری گفته ام، یکی از پرادتیوترین ساختارهای شیمیایی پایدار ساخت بشر هستند. از این رو، مقدار Shelf Life و Expiry Date آنها در مقایسه با سایر انواع روغن های صنعتی کمتر است.
در مورد روغن های موتوری، مقدار Shelf Life برابر 5 سال و مقدار Expiry Date برابر 2 سال است.
از سوی دیگر، روغن های گیربکسی را داریم که از نظر تعداد ادتیو به پای روغن های موتوری نمی رسند. اما در ساختار خود سرشار از ادتیوهای EP هستند که از نظر شیمیایی ذاتا ناپایدار بوده و به تغییرات دمایی حساسند. این موضوع قبلا در مقاله «ادتیو های EP: انواع، کاربرد ها، و محدودیت ها» در وبلاگ دانش روغنکاری بررسی شده است.
با این وجود، مقدار Shelf Life برای روغن های گیربکس نفتی (انواع آب پایه متفاوتند) خودرویی حداکثر 5 سال است. مقدار Expiry Date برای روغن های گیربکسی بدون بازرسی و آزمون تعریف نمی شود و تایید ادامه استفاده از روغن گیربکس در یک جعبه دنده سرد (جعبه دنده خاموش) نیازمند طی آزمون های متعدد و خاصی است که باید توسط کارشناس آنالیز روغن کارآزموده انجام و تفسیر شود.
در مورد ماندگاری و دوام روغن گیربکس اتوماتیک، این مقدار می تواند بین 100 تا 160 کیلومتر باشد.
با درود بیکران خدمت استاد عزیز. با توجه به گفته شما که روغن ATFVI مناسب هیدرولیک فرمان ال۹۰ نیست آیا روغن با کیفیت بالاتر از ATFIII هست که باعث نرمتر شدن فرمان بشه؟ یا باید همون ATFIII استفاده بشه. با تشکر.
درود بر شما
از متن سوال به این نتیجه رسیدم که تصور می کنید کلاس عملکردی DEXRON که بصورت اعداد ترتیبی پس از آن به نمایش درمی آید، بیانگر کیفیت بالاتر آن است. اگر اینطور فکر می کنید، مرتکب خبط بزرگی شده اید!
اعداد I تا IV (یک تا چهار) که پس از Dexron که نامی تجاری است می آید، صرفا نشاندهنده خط زمانی معرفی نسل های مختلف روغن های گیربکس اتوماتیک از سوی GM است که در ارتباط مستقیم با نحوه طراحی، جنس مواد در دسترس، روش های ساخت ممکن یا معقولانه در طول زمان، و عملکرد این گیربکس هاست و ارتباطی به کیفیت روغن ندارد!
برای خودروی L90، که البته در اسپانیا با عنوان داثیا90 شناخته می شود، همان روغن بهران اتوماتیک III کاملا مناسب است.
عنایت بفرمایید که نرمی و سفتی فرمان هیدرولیک خودروی L90 (که البته از نظر مهندسی خودرو، نیمه هیدرولیک محسوب می شود!)، تا حدی (و نه تماما) به گرید ویسکوزیته روغن جعبه دنده بستگی دارد که باید در محدوده ISO VG 32 قرار بگیرد.
با سلام.خواستم بدونم در فرمان هیدرولیک ال۹۰ میشه بجای روغن گیربکس اتومات با استاندارد Dexron III از Dexron VI استفاده کرد؟
و سوال دیگه اینکه از روغن گیربکس 75w90 بجای 75w80 در گیربکس ال ۹۰ استفاده کرد یا باعث اصطهلاک بیشتر گیربکس در طی زمان میشه؟ با تشکر
سوال خوبیست
ابتدا باید دقت کرد که DEXRON VI در سال 2005 معرفی شد و استفاده تجاری از آن عملا تا 2006 طول کشید. بنابراین، جعبه فرمان خودروی رنو لوگان یا L90 که طراحی اواخر دهه 90 است نمی تواند نیازی در حالت عادی به چنین فرمولاسیون پیشرفته ای که حاصل تشریک مساعی دو کمپانی Ford و GM است، داشته باشد.
از سوی دیگر، DEXRON VI دارای ویسکوزیته سینماتیک 29cSt در 40 درجه سلسیوس است. در حالیکه این مقدار در مورد DEXRON III برابر 37cSt است. این یعنی در دمای کاری 40 درجه سلسیوس، شما با ریختن DEXRON VI تقریبا 22 درصد ویسکوزیته کمتری خواهید داشت (روغن جدید باندازه تقریبا یک پنجم از روغن قدیمی شلتر است!). البته در مورد روغن های گیربکسی (که جعبه فرمان خودرو نیز یک نوع گیربکس محسوب می شود)، ویسکوزیته روغن در دمای 100 درجه اهمیت بیشتری دارد. در این خصوص، روغن با استاندارد DEXRON VI ویسکوزیته سینماتیک 5.83cSt و DEXRON III ویسکوزیته 7.3cSt را در نقطه دمایی 100 درجه سلسیوس از خود نشان می دهند و این یعنی شما با ریختن دکسران 4 حدود 20 درصد ویسکوزیته کمتری را در 100 درجه سلسیوس (که برای یک روغن گیربکسی دمای حساسی است) در اختیار خواهید داشت.
اما چرا GM اقدام به معرفی روغنی با ویسکوزیته کمتر نموده است؟! این اقدام GM و Ford را باید در معرفی گیربکس های دوکلاچه جدید از سال 2005 به بعد جستجو کرد. چیزی که مورد نیاز شما در خودروی نسبتا قدیمی L90 نیست! بنابراین، پاسخ سوال اول شما منفیست.
در مورد سوال دوم، اتفاقا چند وقت پیش یکی از دوستان ساکن استرالیا چنین سوالی را در مورد خودروی مزدای خود پرسیده بود که پاسخ لازم را به شرح زیر دادم:
روغن SAE 75W80 در دمای یکسان کاری نسبت به روغن SAE 75W90 ضخامت کمتری از فیلم روغن را بین چرخدنده های گیربکس فراهم می کند. بنابراین، بسته به محل زندگی، اگر در سردسیر زندگی می کنید می توانید از گرید SAE 75W80 استفاده کنید که تعویض دنده نرمتری در سرما دارد. اما اگر در گرمسیر زندگی می کنید، و البته در تعویض دنده دچار مشکل هستید (!)، می توانید روی SAE 75W90 سوییچ کنید که نرمی بیشتری به گیربکس شما بدهد و عملا شاهد استهلاک کمتری باشید.
با سلام آیا برای خودرو های گروه پژو داخلی بجای روغن هیدرولیک فرمان مثل بهران سه خط میتوان از روغن هیدرولیک پارس بابک 68 استفاده نمود ممنون از راهنماییتون
درود بر شما
پاسخ این سوال مطلقا منفیست!
چرا؟! واضح است که بهران اتوماتیک III یک روغن گیربکس اتوماتیک با گرید ISO VG 32 است. حال آنکه پارس بابک یک روغن هیدرولیک با گرید ISO VG 68 است.
فارغ از اینکه این دو سیستم روغن از نظر ساختار شیمیایی، نوع ادتیوهای فعال، و رفتار حرارتی، کاملا متفاوت هستند؛ از نظر ویسکوزیته مناسب برای پمپاژ و روغنرسانی به سطوح درگیر در جعبه فرمان نیز رفتار متفاوتی دارند!
ناگفته پیداست که بهره گیری از پارس بابک بدلایل فوق موجب سفتی و خرابی زودهنگام فرمان خواهد شد.
درود بر شما. لطفا بفرمائید آیا از روغن های هیدرولیک معمولی برای خودروی زانتیا هم میتوان استفاده کرد؟ چه مشکلاتی ممکن است ایجاد کند؟
قبلا به این سوال پاسخ داده شده است ذیل نظرات همین پست
با سلام من اشتباهی به جای روغن هیدرولیک واسگازین ریختم البته اندازه یک استکان نشتی داشت آیا قابل تعویض هست
قبلا به این سوال پاسخ داده شده است ذیل نظرات همین پست
سلام و خسته نباشید
کسری روغن هیدرولیک مینرال ترمز دوچرخه ام را با روغن ترمز ال ۹۰ فول کردم ... وقتی اتقاقی به مطالب شما برخوردم برام سئوال پیش آمده که احتمال داره واشرهای لاستیکی و اورینگ های سیستم ترمز دوچرخه ام رو خراب کرده باشه ... ممنون میشم پاسخ را بفرمایید .
درود بر شما
روغن های ترمز مینرال برای دوچرخه ها تحت نظارت هیچ استاندارد یا مرجع بین المللی نیستند. بهمین دلیل نه گزارش تست و نه دیتاشیتی از آنها منتشر نمی شود. شرکت های تولید کننده اش هم پاسخگوی جایی یا کسی نیستند که خب البته که طبیعی است!
اما بعد، روغن مناسب برای مدار هیدرولیک ترمز دوچرخه صرفا یک روغن هیدرولیک ساده گرید 10 تا گرید 40 است. این یعنی لزومی به تهیه روغن های خاص با فرمولاسیون و ادتیوهای خاص نیست!
از طرفی، استفاده از روغن موتور SAE 10W40 خودروی L90 نیز انتخاب خوبیست و البته ارزان...نگران صدمه دیدن واشرها و اورینگ های دوچرخه نیز نباشید. این قطعات کیفیت چندانی لزومی ندارد داشته باشند و چه با روغن و چه بی روغن پس از یکی دو سال نیازمند تعویض خواهند بود.
سلام.
به استباه روشنده بجای ضدیخ روغن موتور داده و آن را در رایاتور ماشین ریخته و بعد از ۲ ساعت رانندگی متوجه شدام.چندین بار با آب جوش عملیات پاکسازی را انجام دادام آیا ایرادی بوجود می اید و یا راه کار دیگری باید انجام شود.ممنون
درود بر شما
فارغ از اینکه چنین اشتباهاتی واقعا نوبر است!! عنایت بفرمایید که شستشو با آب جوش بهیچوجه کافی نیست. باید آب جوش یا خیلی گرم با فشار به داخل مدار رادیاتور شما پمپاژ شود یا آب گرم مخلوط با دیترجنت هایی مثل پودر رختشویی یا حتی مایع ظرفشویی چندین بار پمپ شود داخل رادیاتور
چنین کاری ممکن است بخش هایی از رادیاتور شما را که شاید دچار پوسیدگی شده باشند، تخریب کند. از این رو، توصیه بنده بر تعویض رادیاتور و واترپمپ است.
سلام .روغن هیدرولیک فرمان ال ۹۰ را بعد از ۵۰ هزار کیلومتر تعویض کردم .سرویسکار از روغن ۳ خط بهران استفاده کرد و ۱۰۰ سی سی هم روغن موتور ۵w30 گرید sm اضافه کرد و گفت برای نرم شدن بیشتر هست.البته مقدار روغن تا max مخزن هیدرولیک قرار گرفته.لطفا راهنمایی کنید دوباره تخلیه کنم و روغن هیدرولیک خالص بریزم؟به پمپ آسیب میرسه یا ۵۰۰۰۰ کیلومتر دیگه صبر کنم؟
درود بر شما
نخست اینکه روغن جعبه فرمان خودروی L90 یا تندر را باید هر 40 هزار کیلومتر عوض بفرمایید.
دوم اینکه روغن سه خط بهران یا «بهرا ن اتوماتیک III» روغن مخصوص گیربکس های اتوماتیک است که مطابق استاندارد GM DEXRON III تولید شده است و گرید آن ISO VG 32 است. این روغن به تنهایی برای روغنرسانی به جعبه فرمان خودروی L90 کافیست.
سوم اینکه حجم مخزن روغن برای مدار هیدرولیک فرمان خودروی L90 کمی بیشتر از 1 لیتر است. بنابراین، ریختن روغن موتور SAE 5W30 باندازه 100cc در آن (معادل 10 درصد حجمی مخزن) تاثیر چندانی روی عملکرد فرمان هیدرولیک شما نداشته و نسخه ای است که احتملا از سر تجربه پیچیده شده و هیچ مبنای علمی ندارد! چراکه روغن موتوری SAE 5W30 دارای گرید ویسکوزیته ISO VG22 تا ISO VG 100 بوده و در نقاط دمایی مختلف، ویسکوزیته متفاوتی در بازه ای که عرض شد را ارائه می کند که عملا با اشغال 10 درصد حجم روغن جعبه فرمان تاثیری نخواهد داشت.
نتیجه گیری: نیازی به تخلیه و تعویض روغن نیست. روغن گیربکس اتوماتیک بهران III از کفایت و کیفیت لازم برای روغنرسانی به مدار فرمان هیدرولیک شما برخوردار است. تنها این نکته را توجه داشته باشید که کیلومتراژ تعویض روغن فرمان بعدی را روی 40 هزار کیلومتر تعیین بفرمایید.
ایا امکان بخاد شدن روغن هیدرولیک وجود دارد که باعث کم شدنش بشود
سلام از هیج جایی نشتی نداره سیستم هیدرولیکم اما به مقدار کمی روغن کم کرده ایا امکان بخارش هست
درود بر شما
یکی از شاخص های کیفیت روغن های صنعتی، میزان Evaporation Loss آنهاست که هر چه کمتر باشد در دمای بالاتر، بهتر است.
در وبلاگ راجع به این موضوع زیاد بحث شده لابلای مقالات