با درود و احترام
هدف از این پست، پاسخ به پرسش مطرح شده از طرف یکی از مخاطبین محترم این وبلاگ و شرکت کننده در دوره سطح مقدماتی و متوسط آنالیز روغن ماشین آلات صنعتی در اراک است.
شرح سوال: آیا روغن های موتوری قابل استفاده بعنوان روغن هیدرولیک نیز هستند؟
همانگونه که قبلا طی پست های مختلفی در این وبلاگ بیان شده بود، استاندارد و طبقه بندی روغن هایی که عملکرد موتوری دارند براساس دو شاخص SAE (مانند SAE 10, SAE 20, SAE30 و...) یا API (مانند API SL, API CF، و...) است. اما، روغن هایی که از آنها عملکرد هیدرولیکی انتظار می رود، معمولا براساس استاندارد ISO تقسیم بندی و معرفی می شوند. مانند ISO VG 32, 46, 68، و... . از سوی دیگر، می توان براساس خواص شیمیایی و برخی مشخصات مکانیکی/فیزیکی (اعم از ویسکوزیته سینماتیک و دانسیته) می توان برخی گرید های روغن هیدرولیک را با انواع موتوری مقایسه کرد.
بعنوان مثال، در استاندارد DIN 51524، روغن های هیدرولیکی را می توان پیدا کرد که از نظر ساختار شیمیایی، حاوی ادتیو های بهبود دهنده عملکرد مکانیکی و برخی دیترجنت ها (با تاثیر مستقیم روی عدم تمایل روغن به تشکیل وارنیش و لجن) هستند که از این نظر با انواع موتوری کاملا قابل مقایسه محسوب می شوند.
اما، مشکل اینجاست که ساختار شیمیایی روغن های موتوری بشکلی است که آب را در خود حل کرده (مکانیزم آب محلول) و بعنوان حاملی برای ذرات آب (تا 600ppm) عمل کنند. اما، این مشخصه در مورد روغن های هیدرولیک بهیچوجه قابل پذیرش و تحمل نیست. چراکه حضور آب، هرچند در مقادیر اندک در جریان روغن های هیدرولیک موجب بروز مشکلاتی در لاین هیدرولیک، اعم از خوردگی و انسداد مسیر فیلتراسیون، یا کاویتاسیون پمپ (بسته به مکانیزم پمپ)، خواهد شد. البته، بسته به حساسیت تجهیز، می توان از روغن های چهارفصل موتوری (موسوم به Multi-grade) بجای روغن هیدرولیک استفاده کرد. به شرط آنکه حضور آب (که در آنالیز های مختلف نمونه روغن آشکار می شود) از 0.1 درصد حجمی کل جریان روغن حاضر در تجهیز فراتر نرود.
نکته آخر اینکه، روغن های موتوری بازه مشخصی از کیلومتراژ یا زمان تعویض را دارند. بهمین دلیل، گاه، در ساختار آنها از ادتیو های بهبود دهنده شاخص ویسکوزیته یا VI improvers استفاده می شود که از عمر کوتاه و مشخص (معمولا کمی بیشتر از بازه زمانی یا مسافتی تعویض) برخوردار بوده و بمرور زمان و با گذشت از موعد تعویض روغن دچار پدیده ای بنام Shear down شده و موجب تغییر ویسکوزیته سینماتیک اسمی و استاندارد در نقاط دمایی آزمون (check points) مانند 40 و 100 درجه سلسیوس خواهند شد. بدین ترتیب، از آنجا که روغن های هیدرولیک معمولا زمان تعویض بسیار بلندتری نسبت به روغن های موتوری دارند، در صورت استفاده از روغن موتوری بجای هیدرولیک، ویسکوزیته سینماتیک بمرور زمان دچار تغییر خواهد شد که این می تواند عملکرد تجهیز را بشدت تحت تاثیر قرار دهد.
سلام وقت بخیر موتور دریایی یانمار خریدم همه میگن روغن موتور 10 40 داخل گیربکسش بریز مشکلی پیش نمیاد
درود بر شما
صرفا با دانستن برند موتورساز (یانمار یا Yanmar) قادر به اظهارنظر نیستم! باید مدل موتور و سال ساخت آن را بفرمایید...
سلام خدمت شما
جیلی امگرند مدل 2013 دارم از کنار چرخ سمت شوفر اتومبیلم نشتی بسیار زیاد روغن هیدرولیک دارم.(هنگامی که موتور خاموش است)
سوال اول اینکه ایا روغن هیدرولیک در هنگام حرکت خودرو و روشن بودن موتور هم خارج میشود؟(به چشم ندیدم)
سوال دوم ایا اطلاعی دارید که این نشتی از کدام قسمت هست؟(برای تعمیر نزد دو تعمیرکار تقریبا ماهر بردم با اینکه فکر میکنم از قسمت گردگیر جعبه فرمان نشتی دارد هردو نظر به تعویض کامل جعبه فرمان با قیمت 5 میلیون تومان دادند)
سوال سوم جایگزین شما برای کمتر شدن نشتی چی هست (تعمیرکار روغن 10 موتور پیشنهاد دادن)
قبلا از پاسخگویی شما سپاسگزارم
درود بر شما
جیلی امگراند را می توان یکی از ضعیفترین خودروهای موجود در ایران از لحاظ پشتیبانی و خدمات پس از فروش دانست. پاسخ سوالات به ترتیب زیر تقدیم شده است:
اول) بله، روغن هیدرولیک در حال حرکت نیز خارج می شود. میزان کم و زیاد شدن آن به عملکرد پمپ هیدرولیک شما بستگی دارد. این نشتی ارتباطی به روشن بودن یا نبودن موتور خودرو ندارد.
دوم) متاسفانه قادر به اظهارنظر بدون معاینه خودروی شما نیستم. در عین حال، تعمیر بخشی از مدار هیدرولیک فرمان نیز زحمت دارد برای تعمیرکار و قطعات ریز آن هم شاید اصلا گیر نیاید. بنابراین، خودشان را راحت می کنند و کل مجموعه را دستور تعویض می دهند.
سوم) پیشنهاد تعمیرکار در خصوص روغن موتور SAE 10 کاملا غلط است! روغن هیدرولیک فرمان خودروی جیلی امگراند شما ATF Dexron III است که ویسکوزیته آن ISO VG32 است. هرچند SAE 10 از نظر ویسکوزیته معادل ISO VG 32 است، اما استفاده از روغن موتور بجای روغن گیربکس بدلیل فقر ادتیوهایی مثل EP، بمرور زمان موجبات خوردگی قطعات جعبه فرمان را فراهم می آورد. هرچند پیشنهادی برای کمتر شدن نشتی ندارم (چون علت را نمی دانم!)، پیروی از چنین پیشنهادات احمقانه ای را هم توصیه نمی کنم.
سلام آیا روغن هیدرولیک و نشت گیر جعبه فرمان پرستون واقعا کارایش خوب هست؟
اصلا همچین چیزی ممکن هست؟
با درود و پاسداشت،
راجع به این موضوع در پاسخ به سوال مشابه صحبت شده است.
با عرض سلام و ادب و احترام میخواستم بدونم در کمپرسور یخچال به جای روغن برودتی چه روغن دیگه ای میتوان ریخت آیا میشود روغن چرخ خیاطی یا روغن ماشین ریخت؟ با توجه به اینکه ازان به جای کمپرسور باد استفاده میشود نه یخچال
درود بر شما
کمپرسورهای یخچالی از روغن های مینرال 3GS و 4GS و 5GS استفاده می کنند که اساسا روغن های مینرال نفتنیک هستند که عملکرد اکسیداسیون خوبی ندارند. اما در برابر شوک حرارتی مقاومند. گرید آنها نیز در دمای 40 درجه سلسیوس، به ترتیب، 30، 55، و 100cSt است. این تیپ از روغن های برودتی تا دمای 30 درجه سانتیگراد بدون مشکل کار می کنند. اما برای دماهای بالاتر مناسب نیستند.
در صورتیکه از این کمپرسور بعنوان کمپرسور بادی استفاده می کنید، می توانید از روغن موتور 15W30 استفاده کنید برای روانکاری کمپرسور باد
با سلام بنده میخواستم بدونم چرا در فرمان هیدرولیک هیچ فیلتری به کار نمیرود مگر یکی از اصول سیستم های هیترولیکی وجود فیلتر نیست واگر فیلتری به کار میرود دقیقن در کجای سیستم فرمان هیدرولیک میباشد
درود بر شما
فیلتر مدار روغن هیدرولیک درون منبع انبساط روغن یا Expansion tank قرار دارد.
سلام خسته نباشید ماشین من زانتیا مدل ۸۵ هستش میخواستم به جای روغن ال اچ ام از روغن هیدرولیک ۶۸ استفاده کنم به نظر شما مشکل ایجاد میکنه؟ با تشکر
با سلام و احترام
قبلا، ذیل همین پست، پاسخ به سوال مشابه داده شده است.
سلام خدمت شما و ممنون از اینهمه محبت
عذر می خوام در مورد امولسیون ها ممنون میشم اگر اطلاعاتی دارید بفرمایید
درود بر شما
راجع به امولسیون می توانید در وبلاگ سرچ کنید.
البته از آنجا که تعریف بسیار پایه ای را مدنظر دارید در مبحث روانکاری، و این تعریف را در هر وبسایت یا وبلاگ مهندسی می توانید مشاهده بفرمایید، باید بدانم مقصود شما از این سوال چیست؟ که اگر مشکل فنی و تخصصی داشتید، بتوانم راهنمایی کنم
سلام و خسته نباشید.من ماشینم روا هستش.بجای روغن هیدرولیک روغن موتور ریختم.الان ماشینم تق تق میکنه وقتی درجا کار میکنه و توی سرعت پایین.باید چیکار کنم الان؟؟روغن رو به کل عوض کنم و روغن هیدرولیک بریزم درست میشه؟؟ممنون میشم جواب بدین
درود بر شما
مدار هیدرولیک باید تخلیه و بطورکامل شستشو داده شده و خشک شود. سپس در آن مجددا روغن گیربکس اتوماتیک ATF II شارژ بفرمایید. نیازی به روغن هیدرولیک نیست. نوع و کلاس روغن مصرفی برای هیدرولیک فرمان را در بخش نظرات همین پست می توانید پیدا کنید.
درودبرشما: اینکه با صبر و نجابت و بلاغت ، به سوالات پاسخ داده اید نشان از شخصیت والا و بزرگ مردی شماست . صفحه ی وب به این پر باری ندیده ام .
طبیعت ز مهر ، مهربان و نگهدار شما باشد.
سلام اشتباها کمی روغن هیدرولیک داخل پمپ ترمز ریختم اشکالی داره ایا
درود بر شما
بمنظور ارائه پاسخ صحیح، باید نوع خودرو، مدل آن، مقدار روغن هیدرولیک و نوع آن را بدانم
سلام میشه به جای روغن موتور برای موتورسیارم 250روغن هیدرولیک استفاده کرد. برای سوختن سر پیستون چگونه عمل میکند
درود بر شما
قبلا در همین پست، بخش نظرات، به این سوال پاسخ داده شده است.
سلام خسته نباشید ماشین من ۴۰۵ مدل ۸۴ هست
کمی روغن فرمان کم بود که به مقدار حدود ربع لیتر روغن HLP 68. بهش اضاف کردم
مشکل پیش میاد؟
با سلام و احترام
خودروی پژو 405 شما، مدل 1384 (سالی که رکورد تولید پراید شکسته شد!)، با موتور XU7JPL3 تولید شده است. این خودرو دارای فرمان هیدرولیک است که با روغن Dexron ATF-IID کار می کند. استاندارد D مربوط به روغن های گیربکسی Dexron ATF II در سال 1978 معرفی شد و سطح کیفیت آن در استاندارد موسسه مطالعات نفتی امریکا برابر API GL-4 است. درجه ویسکوزیته این روغن ISO VG 32 است و البته با توجه به منسوخ بودن آن، توصیه می کنم از Dexron ATF-III بجای آن استفاده کنید. توضیحات مربوط به این کلاس از روغن های گیربکسی را در پست مربوط به روغن مناسب برای گیربکس BE3 پژو آورده ام که توصیه می کنم به آن پست مراجعه کنید.
در مورد روغن HLP68، این یک روغن هیدرولیک با ویسکوزیته ISO VG 68 است که پایه نفتی داشته و علاوه بر روغن پایه مینرال در فرمولاسیون آن می توان ادتیو های ضدخوردگی و سایشی را نیز پیدا کرد. این روغن برای دمای عملکردی بیشتر از 50 درجه سانتیگران اصلا توصیه نمی شود!
حال، بپردازیم به کاری که شما کرده اید: حجم مخزن روغن هیدرولیک فرمان خودروی شما حدود 1 لیتر است و شما به میزان یک چهارم آن، از روغنی استفاده کرده اید که نه از نظر پایداری حرارتی و نه از نظر ویسکوزیته هیچ تطابقی با روغن گیربکس اتوماتیک ATF-IID که باید در مدار هیدرولیک فرمان خودروی شما گردش کند، ندارد. از آنجا که به میزان یک چهارم حجم مخزن هیدرولیک، روغنی با ویسکوزیته تقریبا دو برابر روغن اصلی و پایداری حرارتی بسیار پایینتر (روغن ATF-IID شوک های حرارتی تا بیش از 300 درجه را تحمل می کند) ریخته اید، اولین نشانه استفاده از روغن اشتباه را پس از حدود 50 تا 100 کیلومتر رانندگی متوجه خواهید شد که همانا سفت شدن فرمان و مقاومت سیستم هدایت چرخ های جلو به فرامین شماست!
دومین مشکل نیز تا حدود یکماه پس از ریختن روغن اشتباه (بنا به آب و هوای محل زندگی شما و نحوه نگهداری از خودرو) بروز خواهد کرد که منجر به تغییر رفتار کلی روغن هیدرولیک شما خواهد شد.
در نهایت، توصیه بنده بر تعویض هرچه سریعتر کل روغن هیدرولیک فرمان خودرو و استفاده از روغن گیربکس اتوماتیک Dexron ATF-III است.
با سلام مجددمشخصات خواسته شده --لکوموتیو روسی 6سیلند10۰۰-اسب۴زمانه نوع روغن بهران لکوموتیو(۱۵۰)معمولی(چون روغن ۱۵۰ویژه که موردتاییدسازنده است دربازارنبود)ظرفیت کارتل 3۰۰لیترتوربوشارژی درحداکثردوریعنی۱۱۰۰دردقیقه شایدهرساعت لازم نشودبیشتراز۲۰دقیقه تخته گازکارکندلطفامکمل ۲۰لیتری اگرسوراق داریدمعرفی بفرمایدواگرنیست میشود(۱۰/)واسگازین دیفرانسیل اضافه کرد؟؟
با درود و پاسداشت دوباره حضور شما و پوزش بابت تاخیر در پاسخ (این روزها خیلی مشغولم)
با توجه به اینکه موتور لکوموتیو روسی که بیان فرمودید از نوع توربوشارژی است، استفاده از بهران لکوموتیو معمولی 150 را توصیه نمی کنم. علت این کامنت بنده آن است که حداقل استفاده از بهران لکوموتیو ویژه می تواند TBN بالاتری در اختیار شما قرار دهد.
با توجه به ظرفیت کارتل 300 لیتری، استفاده از واسکازین به میزان 10 لیتر یا کمتر می تواند راهکار خوبی باشد. البته، با توجه به استفاده وسیع از ادتیو ZDDP هم در روغن موتور بهران و هم در واسکازین موجود در بازار، احتمال خرابی توربوشارژر بالا می رود که باید در فواصل نزدیکتری چک شود. مثلا زمان ایست توربین را باید زود به زود بگیرید (برای لکوموتیو های امریکایی GM کمتر از 2 ثانیه است...لکوموتیو های روسی را نمی دانم باید RMM آنها را نگاه کنید) یا هرگونه صدای غیرعادی برینگ های توربوشارژر را بررسی بفرمایید.
با سلام: موتوردیزلی روسی قدیمی: ۳۰0لیترروغن میگیره: آیااگربدلیل افت فشارروغن که بطوراتومات باعث خاموش شدن موتورمشودوعلت ان لقی یک لنگ میل لنگ است: و یاطاقان لنگ مذکورراهم تعویض ونو شده وبرای احتیاط ازنصف حداکثردورموتور هم بیشتراستفاده نمیکنیم:ایا میشود؟مثلا ۲۰ لیتر واسگازین دیفرانسیل بروغن برای سفت ترشدن ان استفاده کرد؟؟؟باتشکر
با سلام و احترام
بمنظور اظهارنظر دقیق، باید نوع روغن مصرفی، تعداد سیلندر موتور، میزان توان تولیدی موتور (چند اسب است؟)، و نوع کاربری موتور را بدانم.
باسلام من اشتباهی مقداری روغن واسکازین در موتور ریختم به نظرتون ایراد داره باید روغنو عوض کنم؟
با سلام و احترام
اثرات اضافه کردن واسکازین به روغن موتور قبلا در همین صفحه و در پاسخ به سوالی دیگر داده شده است. در خصوص اینکه باید روغن عوض کنید یا نه، باید مقدار اضافه شدن واسکازین به روغن موتور خودروی شما را بدانم....برای اینکار، لازم است بفرمایید خودروی شما چیست و مدل چه سالی است؟ در عین حال، لازم است بفرمایید که چه مقدار واسکازین داخل روغن موتور ریخته اید؟
سلام
جعبه فرمان ماشین روا سال من نشتی کمی دارد،مکانیک بهم گفته مقداری کم روغن ترمز داخل روغن هیدرولیک بریزم نشتیش قط میشه ایا این کار درسته
با سلام و احترام
ابتدا اینکه، انجام چنین کارهایی بهیچوجه توصیه نمی شود!
دوم اینکه، پاسخ کامل به سوال مشابه قبلا در بخش نظرات همین پست داده شده است.
عالی بود ممنون از سایت خوبتون
سلام
بنده یک ۲۰۶ تیپ ۵ دارم فرمان ماشینم سفت هست انواع روغن هیدرولیک و روغن گیربکس اتومات امتحان همشون فرمان ماشینم زمان داغ شدن سفت میشود
فقط روغن هیدرولیک کاسپین vg 46 کمی بهتر میشه حالا میخاستم بدون به نظر شما روغن vg 32 یا vg 68 کدام بهتر هست برای ماشینم که زمان داغ شدن فرمان سفت نشود
با تشکر
با سلام و احترام
قبلتر، پاسخ به سوال مشابه داده شده است.
سلام داداش ببخشید.یکی از دوستامون اشتباهی بجای روغن یکم ضیخ ریخته داخل مخزن روغن موتور میگم چکار کنم آیا مشکل پیش میاد برای ماشین یا ن تورو خدا جوابمو بدید
درود بر شما
نوع خودرو و میزان ضدیخ ریخته شده در مخزن روغن موتور را نمی دانم. اما، مطمئن باشید، مشکل پیش می آید!
ضدیخ از گلیکول تشکیل شده است که موجب فساد و آلودگی شدید روغن موتور را فراهم می آورد. سرعت این فساد و آلودگی بستگی مستقیم به میزان ضدیخی دارد که داخل مخزن روغن موتور ریخته شده است.
توصیه می کنم هر چه سریعتر نسبت به تعویض روغن با فیلتر اقدام بفرمایید. ترجیحا، از روشن کردن خودرو (حتی بصورت کارکرد درجا) بپرهیزید.
سلام
بنده ی روا ۸۷ دارم که جعبه فرمونش روغن ریزی داره. به گفته یکی از مکانیک ها داخل مخزن هیدرولیکش روغن ۱۰ معمولی ریختم که یکم فرمونش سفت شده, میخواستم بدونم ممکنه مشکلی براش پیش بیاد؟
باتشکر از راهنماییتون
درود بر شما
چندین بار تاکنون در این وبلاگ عرض شده است که نسخه های پیچیده شده توسط مکانیک و تعویض روغنی جماعت صرفا براساس تجربه بوده و هیچ پایه و اساس علمی ندارد!
فرمان خودروی پژو روآ یا IKCO ROA یک فرمان تمام هیدرولیک و از نوع هیدورلیک-شانه ای است. این سیستم فرمان با روغن ATF Dexron II که مخصوص گیربکس های اتوماتیک نیز هست کار می کند. این روغن مینرال بوده و گرید آن ISO VG 32 است.
از سوی دیگر، روغن ریزی جعبه فرمان ارتباطی به نوع روغن قبلی شما (با فرض اینکه همان روغن بالا را قبلا ریخته بوده اید!) ندارد. بلکه باید بدنبال گسکت روغن در پمپ یا اتصالات مدار هیدرولیک یا مخزن هیدرولیک خود می گشتید. نه اینکه روغن اشتباه درون مدار بریزید!
روغن معمولی 10 صرفا کاربرد هیدرولیکی دارد و پایه آن پارافینیک است که خیلی زود خواص خود را در اثر حرارت از دست می دهد. علت سفت شدن فرمان خودروی شما روغن اشتباه یا wrong oil و عدم توانایی تامین فشار مناسب از طرف پمپ روغن است. این روغن توان تحمل حرارت را ندارد، هم از حجم آن کاسته می شود و هم بمرور رسوباتی را از خود در مدار هیدرولیک باقی می گذارد که موجبات خوردگی مدار و کاویتاسیون پمپ هیدرولیک شما را پدید می آورد.
توصیه می کنم هر چهوسریعتر نسبت به شستشوی کامل مدار هیدرولیک و شارژ آن با روغن ATF Dexron II به میزان نیم لیتر اقدام کنید.
ماشین من سمند ای اف 7 پایه گازسوز هست،اشتباهی حدود 200 سی سی روغن ترمز ریختم تو مخزن روغن هیدرولیک،الان مشکلی پیش میاد؟
روغن هیدرولیک خودروی شما از نوع ATF II است که برای گیربکس های اتوماتیک نسل قدیم نیز قابل استفاده است. این روغن پایه نفتی است. حجم مخزن روغن هیدرولیک سمند EF7 نیز حدود 1.2 لیتر است. بنابراین شما به اندازه یک ششم این حجم، روغن ترمز ریخته اید.
از سوی دیگر، چیزی که در ایران بنا به دلایلی که برای بنده روشن نیست تحت عنوان «روغن ترمز» شناخته می شود، اصلا روغن نیست! یک ترکیب مایع آبدوست (Hygroscopic) است که پایه آن را ترکیبات گلیکول دار تشکیل می دهد. یعنی این ترکیب شیمیایی، با خارج شدن از بطری و قرار گرفتن در معرض محیطی مثل هوای آزاد، تمایل زیادی به جذب رطوبت دارد.
اصولا، گلیکول، مخصوصا وقتی با آب ترکیب شود یا اصطلاحا آبدار شود، یک آلودگی مسجل برای سیستم های روغنی نفت پایه است! اما، خبر خوب اینکه این دو مایع به راحتی قابل ترکیب با یکدیگر نیستند. در واقع، اگر فردا صبح در مخزن هیدرولیک را باز کنید، متوجه ایستادن روغن ATF II روی سطح روغن ترمز خواهید شد.
پاسخ سوال شما بطور خلاصه این است: بله متاسفانه مشکل پیش می آید! در اولین فرصت باید نسبت به تخلیه و شستشوی کامل مخزن هیدرولیک خودروی خود اقدام بفرمایید و مجددا روغن ATF II را شارژ بفرمایید.
پیرو تماس یکی از مخاطبین وبلاگ در اینستاگرام با بنده، شرح سوال و پاسخ ارسالی به شرح زیر و جهت استفاده سایرین تقدیم شده است:
شرح سوال: با سلام ماشین من بنز پلیسی (E240) است. روغن هیدرولیک کاسپین کلاس HL گرید ISO VG46 ریخته ام برای هیدرولیک فرمان. متاسفانه فرمان سفت شده. راه حل چیست؟
پاسخ: این روغن کاسپین اصلا مناسب کار شما نیست و اینکه فرمان سفت می شود، ناشی از روغن اشتباه است! روغن مناسب برای فرمان هیدرولیک این خودرو
Pentosin CHF11S
است. گرید این روغن حدود ISO VG22 است که خیلی با روغنی که شما شارژ کرده اید متفاوت است!
سلام تبریک بخاطر صفحه ی خوبتون
لطفا جایگزین ال اچ ام زانتیا رو بگین یا حداقل ترکیبی ک بتونه جایگزین بشه خیلی گرون شده منم بخاطر مشکلات مالی نمیتونم پمپ رو عوض کنم
با درود و پاسداشت (احترام)
پاسخ به سوال مشابه در بخش نظرات همین پست قبلا درج شده است.
یا سلام
بنده یک ۲۰۶ تیپ ۵ دارم مشکل بنده به غیر از روغن ریزی نه چندان زیاد احتمالا از شیر فرمان، مشکل سفتی فرمان هستش اما چند نکته رو باید یادآور بشم.
۱. بنده تاحالا ۲ بار شیر فرمان عوض کردم هربار تا ۶ ماه فرمان نرم بود اما به مرور سفت شد...
۲. فرمان در روزهای سرد و ابتدای حرکت نرم و روان بوده البته بیشتر در پاییز و زمستان انا بعد از چند دقیقه سفت میشود که با توجه به صحبت های شما و برخی دوستان میتواند به جنس بد روغن هیدرولیک مربوط باشد.
۳. روغن هیدرولیک استفاده شده روغن بهران بوده و روغن اتوماتیک نیست
۴. روغن پیشنهادی شما Dexron III با گرید VG ۳۲ هست که انواع روغن های گیربکس اتوماتیک با این مشخصه در بازار موجود است اما مایلم برند پیشنهادی شما رو بدونم از لیکومولی و پرستون امریکا تعریف زیاد شنیدم
۵. با توجه به توان مالی اندک در حال حاضر مجبورم تنها به تعویض کامل روغن هیدرولیک اکتفا کنم اما روغن ریزی خطرات خود را دارد روغن مارک Preston مدلی به نام ضد نشتی یا STOP LEAK دارد اگر تایید نیکنید میتونم از این روغن استفاده کنم؟
با سپاس
درود بر شما
در خصوص آیتم های 1 و 2 کامنتی ندارم. اما در موارد 3 تا 5، پاسخ به شرح زیر است:
3. استفاده از روغن هیدرولیک یکی از دلایل خرابی شیر فرمان و نشتی است. چراکه ترکیب این روغن (بهران؛ احتمالا کلاس H) پس از مدتی استفاده خاصیت اسیدی پیدا کرده و به واشرها و درزگیرهای مدار هیدرولیک فرمان حمله می کند. در عین حال، جدای از نشتی، یکی از دلایل احتمالی سفتی فرمان مربوط به بخار شدن روغن هیدرولیک است. از این رو، استمرار استفاده از روغن هیدرولیک بهران، علیرغم توان مالی اندک شما، را توصیه نمی کنم.
4. هیچ برندی، علی الخصوص آلمانی و امریکایی، مورد تایید بنده نیست!
5. روغن مورد اشاره شما مورد تایید بنده حقیر سراپا تقصیر (!) نیست!
سلام
ماشین من دنا با کارکرد 50هزار تاست..متاسفانه دیروز به توصیه یه نفر روغن هیدرولیک فرمان رو عوض کردم. روغن 46 ریخت. اما کمتر از چند دقیقه رانندگی فرمان به شدت سفت شد!!! الان یکم بهتر شده البته گاهی خوب و گاهی افتضاحه!!! اعصابم بدجور خرابه
ممکنه نوع روغن رو به 32 یا 64 تغییر بدم درست شه؟؟
میشه شماره تماس بدین تماس بگیرم.. شماره من 09187372083
با سلام و احترام
مشکل شما اصطلاحا به wrong oil یا روغن اشتباه معروف است. اول اینکه، فرمان هیدرولیک خودروی دنا با روغن هیدرولیک کار نمی کند! بلکه روغن گیربکس اتوماتیک ATF DEXRON II باید شارژ بفرمایید!
دوم اینکه، گرید روغن DEXRON IIبرابر ISO VG32 است و شما ISO VG46 ریخته اید...خب طبیعی است که فرمان سفت شده یا عملکردش مختل شود!
اکنون کاری که باید بکنید، تعویض روغن هیدرولیک فرمان در اسرع وقت است.
در عین حال، بنده یکسالی هست که از ایران مهاجرت کرده ام و امکان تماس مستقیم فراهم نیست. اما، اگر سوال یا راهنمایی فوری احتیاج داشته باشید می توانید در اینستاگرام با آیدی زیر تماس بگیرید و دایرکت بدهید:
a.r.aminian (instagram ID
سلام وقت خوش. بنده خودرو پژو پارس موتور معمولی دارم. امروز اشتباها حدود ۱ لیتر روغن هیدرولیک ریختم داخل موتور. بنظرتون چکار کنم؟ مشکلی پیش میاد یا کاری باهاش نداشته باشم. ممنون میشم راهنماییم کنید
درود بر شما
قبلا به این سوال در همین صفحه پاسخ داده شده است.
سلام ایا روغن توربین 32 بعنوان روغن موتورماشین هم میتوان استفاده کرد؟
درود بر شما
بستگی دارد که در چه زمانی از سال و برای چه خودرویی این عمل انجام شود؟
روغن توربین ISO VG32 تقریبا معادل SAE 10 قرار می گیرد...اما همان رفتار روغن موتور را در برابر آلودگی های محیطی معمول در محیط عملکردی موتورهای درونسوز ندارد! این ناشی از عدم حضور بسیاری از ادتیوهایی است که در روغن های موتوری به فراوانی یافت می شوند، اما در روغن های توربینی نیازی به حضور آنها نیست.
در نهایت، چنین کاری را توصیه نمی کنم
سلام
سلام و با تشکر از اطلاعات مفیدتون
ترکیب روغن موتور با روغن هیدرولیک
در دراز مدت در دمای محیط مشکلی ایجاد میکنه؟
با سلام و احترام
این ترکیب می تواند بسته به میزان ترکیب (سهم حجمی روغن هیدرولیک در روغن موتور یا برعکس)، کاربردی که از این ترکیب مورد انتظار است، نحوه نگهداری ترکیب، و نوع روغن هیدرولیک در درازمدت از «مضر» تا «بسیار مضر» متغیر باشد.
عنایت بفرمایید که روغن موتور، اصالتا، باید رفتاری قلیایی (بازی) داشته باشد. حال آنکه روغن هیدرولیک، اصالتا، حاوی ترکیبات اسیدی است و حضور ترکیبات قلیایی در آن دال بر فساد روغن هیدرولیک تلقی می شود. از سوی دیگر، همانطور که در پست های مرتبط با روغن هیدرولیک در این وبلاگ ذکر شده است، ادتیو های حاضر در ترکیب شیمیایی روغن های هیدرولیک با ادتیو های روغن موتور ناسازگار هستند و حضور این دو ترکیب متضاد با یکدیگر در درازمدت می تواند منجر به تشکیل رسوبات سخت نمکی (نمک فلزات و شبه فلزات مختلف اعم از باریم، سدیم، کلسیم، و...) شده و ورود آنها به سیستم روغنرسانی موجبات ایراداتی مانند انسداد مجاری روغنرسانی یا ایراد خط و خش به قطعات فلزی نرم (در برابر این نمک های سخت) شود.
عرض سلام
بنده خودروی پراید هیدرولیک دارم . آیا برای نرم تر شدن هیدرولیک پراید کیفیت روغن و مارک آن تاثیری در نرم تر شدن فرمان دارد؟
راه حلی برای نرمتر شدن فرمان هیدرولیک پراید هست؟
با تشکر
با سلام و احترام
فرمان خودروهای خانواده پراید، تیبا، و ریو هیچکدام هیدرولیک نیستند! بلکه نیمه هیدرولیک هستند. در مکانیزم های این چنینی، عمل به توصیه خودروساز در خصوص انتخاب روغن و... توصیه می شود. انتخاب روغن هایی حتی با کیفیت بالاتر و...تاثیر آنچنانی در عملکرد این مکانیزم فرمان یا بقول شما نرمتر شدن آن ندارد.
سلام و درود من یه روا سال مدل 89 دارم بسیار ازش راضیم فقط تازگی ها یه کم بفهمی نفهمی دفش صدا میده میخواستم بدونم میتونم با اضافه کردن گریس به روغن واسکازین دف صدا رو خفه کنم ممنون
درود بر شما
بارها در این وبلاگ عرض شده که چنین راهکارهایی براساس تجربه عده ای مکانیک و جلوبندی کار و...است و هیچ معیار و مبنای علمی آن را پشتیبانی نمی کند. اثرات آن نیز مطالعه نشده است.
توصیه بنده مراجعه به نمایندگی مجاز خودروساز و بازدید وضعیت دیفرانسیل یا بقول شما دف است
سلام. مرسی از مطالب خوبتون.
میخواستم بدونم واسه جعبه فرمان هیدرولیک 206 تیپ پنج مدل 93 بهتره از روغن هیدرولیک VG 32 استفاده کرد یا VG 46?
با سلام و احترام
در مورد جعبه فرمان خودروی پژو 206، فارغ از تیپ، دو انتخاب پیش رو دارید:
اول) استفاده از روغن گیربکس اتوماتیک ATF DEXRON III که گرید ویسکوزیته آن ISO VG 32 است. توصیه بنده استفاده از این روغن است.
دوم) استفاده از روغن هیدرولیک سینتتیک ISO VG 32 . دقت بفرمایید که اغلب روغن های هیدرولیک موجود در بازار ایران مینرال هستند.
سلام وقت بخیر خودروی رانا دارم....توی دفترچه روغن گیربکس gl5...75w80 نوشته ولی تعویض روغنی موقع تعویض 85w90 ...gl5 ریخته ....بفرمایید مشکلی پیش میاد یا نه....نیاز به تعویض مجدد دارد با این گرانی یا خیر؟سپاس
با اهدای سلام
ویسکوزیته سینماتیک روغن های گیربکسی معمولا در دمای 100 درجه سلسیوس سنجیده شده و کیفیت آنها نیز براساس حفظ ویسکوزیته در این دما و حتی بالاتر سنجیده می شود. بزودی در مقاله «انتخاب روغن گیربکس» مفصل به این موضوع خواهیم پرداخت.
اما بعد، گرید روغنی که تعویض روغنی مربوطه شارژ کرده است برای شما یعنی SAE 85W90 در دمای 100 درجه سانتیگراد ویسکوزیته ای برابر11 تا 13.5 سانتی استوک دارد. حال آنکه روغن گیربکس مناسب برای رانا که با گرید SAE 75W80 شناخته می شود، در همان دما، ویسکوزیته اش از 4.1 تا حدود 7 است.
این بدان معنی است که گیربکس شما با این روغن شروع به داغ شدن خواهد کرد و خیلی زودتر از موعد مقرر باید برای تعویض مجدد روغن گیربکس اقدام کنید. چراکه دنده ها خوب جا نخواهند رفت و در برخی مواقع صدای زوزه از گیربکس خود خواهید شنید و وقتی به همان تعویض روغنی مراجعه کنید، اینبار روغن دنده اتوماتیک را برای شما تجویز خواهد کرد!
توصیه بنده اینست که تعویض روغن را حتما در نمایندگی مجاز انجام دهید یا اگر به تعویض روغنی متفرقه مراجعه می کنید، خود قبلا روغن مناسب را تهیه کرده و از ایشان صرفا بخواهید عمل تعویض را انجام دهند و دستمزدشان را بگیرند. کاری که خود بنده انجام می دهم!
با سلام
برای تعویض روغن هدرولیک کمپرسور اسکرو نمیدونم باید روغن با گرید 46 خرید یا با گرید 68...
در صورت امکان تفاوت این دو را بیان فرموده و راهنمایی کنید چگونه میتوان گرید مناسب را پیدا کنم؟
با درود و پاسداشت (احترام)
تفاوت کلی این دو روغن در گرید آنهاست که استفاده از آنها را محدود می کند. جهت راهنمایی، پست «انتخاب روغن هیدرولیک» را در همین وبلاگ ببینید
با سلام
وقت بخیر
خودرو سمند 1800 دارم دچار گرفتگی یکی از سوزنهای انژکتور هستش پیشنهاد مکانیک ریختن نیم لیتر روغن هیدرولیک داخل باک خودرو هست
شخص دیگری هم پیشنهاد تینر فوری دادن راهنمایی میفرمایید
با درود و پاسداشت (احترام)
چنین پیشنهاد هایی عمدتا برپایه تجربه است و پایه و اساس علمی ندارد.
در مورد روغن هیدرولیک، پایینتر پاسخ داده ام. اما، در مورد تینر، کاملا مخالفم. تینر، گرچه حلال مناسبی است، ولی کاربرد های خودش را دارد و استفاده از آن در باک سوخت نه تنها موجب اسیدی شدن کل حجم سوخت ارسالی به موتور می شود، بلکه رسوباتی را در لوله توزیع سوخت به انژکتور ها ایجاد می کند که موجبات تعویض آن را در کیلومتر های بالاتر فراهم می آورد.
توصیه بنده اینست که بجای این کار ها، از مایعات شستشوی انژکتور استفاده بفرمایید. اندازه و حجمی استاندارد دارند و ترکیباتی مشخص. عاری از تینر هستند و حلال های سوختی به حساب می آیند که رسوبات خطرناکی از خود به جای نمی گذارند.
در نهایت، پس از استفاده از چنین حلال های انژکتور شویی، توصیه می شود که کل انژکتور ها از نظرآلودگی آب بررسی شوند و اگر انژکتور از نوع فیلتر دار باشد، فیلتر همگی باز و تمیز شود.
بمنظور جلوگیری از تکرار چنین وضعیتی، توصیه می شود که به ازای هر باک بنزین معمولی، یک باک کامل را با بنزین سوپر یا یورو 4 طی کنید. در صورتیکه از CNG هم استفاده می کنید، به ازای هر تانک CNG، دو بار با باک بنزین معمولی و به ازای هر دو باک بنزین معمولی، یک باک بنزین سوپر یا یورو4 بسوزانید. بدین ترتیب، از کثیفی انژکتور ها فرار کرده و عمر شمع نیز بیشتر خواهد شد.
سلام وقت بخیر
یه سمند 1800 دارم مدل پایین
سوزن انژکتور یک خانه دچار گرفتگی میباشد
مکانیک قبل از باز کردن پیشنهاد داده روغن هیدرولیک در داخل باک خوردو به میزان نیم لیتر آیا ضرر دارد یا کمک میکند
درود بر شما
احتمالا سیستم سوخترسانی سمند شما از دسته غیرترتیبی می باشد که در سال های 82 تا 84 در سمند و با ECU مدل S2000 بوش توسط ایران خودرو تامین می شد. ترتیب احتراق و پاشش سوخت در این سیستم 2، 4، 3، 1 می باشد.
در خصوص ریختن روغن هیدرولیک در باک 67 لیتری خودروی سمند 1800، نظر بنده برای یکبار یا حتی دوبار ریختن این روغن بلامانع است. اما، همانطور که قبلا در پاسخ به سوال یکی از مراجعین به همین پست عنوان شده است، اینکار برای همیشه ضررات جبران ناپذیری دارد.
توصیه بنده بر شارژ روغن هیدرولیک به اندازه حداکثر یک لیتر در باک پر شده با بنزین سوپر می باشد.
سلام من یه خودرو زانتیا 2000 دارم که واشر پمپ سه گوش مربوط به جک آن ریزش روغن داردوروغن جک زانتیا خعلی کم پیدا میشود آیاد میتوان روغن دیگه ای بجای آن درمحفظه روغن جک زانتیا بریزم یا نه منتظرم ممنون
با درود و احترام
روغنی که در جک هیدرولیک زانتیا ریخته می شود با عنوان LHM شناخته می شود که خود مخفف سه کلمه فرانسوی به معنای «روغن هیدرولیک مینرال» می باشد. این روغن براساس استاندارد گروه خودروسازی پژو-سیتروئن به شماره PSA B712710 بازرسی و صحه گذاری می گردد.
این روغن، گرچه در رده هیدرولیک ها دسته بندی می گردد، اما شاخص یا اندیس ویسکوزیته بسیار بالای 300 را دارد. ویسکوزیته سینماتیک آن نیز در دمای 100 درجه سلسیوس روی 6 میلیمتر مربع در ثانیه می ایستد. همین ویسکوزیته در دمای منفی 40 درجه سانتیگراد برابر 1200 میلیمتر مربع بر ثانیه است!
بدین ترتیب، معادل این روغن را می توان بهران هیدرولیک 32 دانست که در سه تیپ H و T و HP در ایران تولید می شود. گرید معادل ISO VG 32 است. اما، مشکل بزرگی که اینجا و در این معادل سازی پیش می آید عبارتند از:
الف) شاخص ویسکوزیته یا VI روغن های هیدرولیک بهران در بهترین حالت 150 است. یعنی نصف آنچه که باید باشد!
ب) روغن های هیدرولیک بهران معمولا با قطعاتی که از جنس لاستیک های نیتریل دار (که به وفور در بخش های مختلف سیستم هیدرولیک زانتیا استفاده شده است) واکنش نشان داده و آنها را می فرسایند.
بدین ترتیب، توصیه اکید بنده بر آن است که از روغن LHM استفاده کرده و حتی از مخلوط کردن آن با دیگر روغن های نیز اجتناب بفرمایید.
سلام
ما قبلا از گریس ورکول EPX2 برای ماشینهای ریسندگی استفاده می کردیم چون کمیاب شد بعدا گریس کواکر EPX2 رو جایگزین کردیم درحال حاضر کواکر هم کمیاب شده اگه میشه لطف کنید جایگزین برای اون ازنوع ایرانی یا خارجی که بتونیم راحت تهیه کنیم به ما معرفی کنید
با تشکر اسلامی
با درود و پاسداشت (احترام)
هر دو گریسی که در بالا بدانها اشاره کرده اید، معادل داخلی دارند و گریس های لیتیومی معمولی هستند که در اغلب ماشین آلات مورد استفاده قرار می گیرند.
معادل داخلی این گریس ها، بهران یاقوت EP با درجه قوام NLGI 2 است.
تنها باید این نکته را در نظر داشته باشید که گریس بهران در برابر حرارت های بالای 110 درجه سانتیگراد حساس است و دچار سوختگی یا ریزش می گردد. بدین ترتیب، از گریس اسپانیایی که ذکر کردید کیفیت پایینتری دارد.
البته اگر اصرار به استفاده از گریس های خارجی داشته باشید، می توانید سراغ Shell Gadus EPX-2 بروید.
با سلام
مچکرم از پاسخگو بودنتون
من جک اس5 دنده ای دارم
میتونم از روغن گیربکس اتومات مارک pentosin ffl2 برای گیربکس دنده ای خودم استفاده کنم ؟؟؟
گیربکس خراب نمیشه ؟؟
دفترچه رو مطالعه کردم چیزی در این خصوص ننوشته.
درود مجدد
در مورد جک اس 5، به دلایل زیر توصیه نمی کنم:
الف) طراحی گیربکس جک اس 5 در حالت دستی (5 و 6 دنده) نسبت به تغییر لوبریکانت حساس است. این بدلیل نوع طراحی این گیربکس است که نقاط تمرکز تنش مکانیکی و حرارتی بصورت زنجیره ای در نظر گرفته شده است.
ب) روغن گیربکس دستی شما در گرید SAE 75W80 قرار می گیرد که معمولا از شاخص ویسکوزیته 140 تا 160 و ویسکوزیته سینماتیک در دمای 40 درجه سلسیوس 50 به بالا برخوردارند. این در حالی است که روغن Pentosin FFL-2 در دمای 40 درجه سلسیوس از گرانروی حدود 36 برخوردار است. این از آنجهت نگران کننده است که شاخص ویسکوزیته روغن های گیربکس اتوماتیک (آنهم دو کلاچه!) معمولا روی 180 می ایستد. بنابراین، سرعت واکنش به حرارت در این تیپ روغن ها پایینتر است که البته این به ساختار و طراحی گیربکس های اتوماتیک دو کلاچه باز می گردد.
در نهایت، توصیه بنده بر آنست که از روغن SAE 75W80 استفاده بفرمایید که بهران نیز آن را تولید می کند با نام تجاری سمند ویژه.
سلام خدمت شما
من دیروز خواستم روغن بریزم سر موتور اشتباهی حدود 500cc روغن گیربکس ریختم داخل موتور
ماشین پژو 405 tu5 هست
به نظرتون مشکلی پیش میاد؟ چیکار باید بکنم؟
با درود و احترام
متاسفانه مشکل پیش می آید. موتور TU5 به کیفیت روغن حساس است. توصیه بنده بر آنست که هرچه زودتر و قبل از کیلومتراژ 100 کیلومتر پس از سرریز روغنی که انجام داده اید، نسبت به تعویض روغن اقدام بفرمایید
در این مرحله، نیازی به موتورشویی نیست.
سلام
وقت بخیر
آیا میتوان از روغن مخصوص گیربکس اتوماتیک برای گیربکس دنده ای استفاده کرد ؟؟؟
ممنون میشم پاسخ بدین.
درود بر شما
پاسخ کلی به این سوال مثبت است. بله! می توان استفاده کرد. اما، اینکار برای همه گیربکس ها و همه خودرو ها نباید انجام شود. در واقع، قبل از اینکار باید دفترچه سرویس های خودرو را مطالعه بفرمایید.
آیادرتابستان گرم میشود 20درصد روغن موتورپیکان ازواسکازین استفاده کرد
با درود و احترام
نیازی به چنین کاری نیست! مجددا تاکید می شود که ضرر انجام چنین کاری از منفعتش بیشتر است!
علت هم واضح است: موتور پیکان برای روانکاری نیاز به روغن کلاس موتوری با گرید SAE 20W50 و کلاس کیفی از API SG تا API SL دارد. از سوی دیگر، واسکازین (که واژه ای روسی برای روغن چرخدنده است) ساختار شیمیایی ویژه ای دارد و مخلوط سازی آن با روغن موتور موجب انحلال ناقص و سفت شدن روغن موتور خواهد شد که این می تواند در برخی مواقع و موارد منجر به گرفتگی مجاری روغنرسانی گردد. عیبی که به انعقاد یا Coagulation معروف است.
اما، این همه ماجرا نیست! روغن های چرخدنده برای تحمل دما های بالایی که روغن موتور تجربه می کند، ساخته نشده اند و در عین حال، سرشار از ادتیو های EP هستند (برای اطلاعات بیشتر به پست «ادتیو های EP: انواع، کاربرد ها، و محدودیت ها» مراجعه کنید در همین وبلاگ) که حضور همین ادتیو ها در دماهای بالاتر از 60 درجه سلسیوس موجب واکنش تخریبی بین این ادتیو ها و ادتیو هایی مانند AW و ZDDP که در روغن موتور فراوان هستند شده و نمک های فلزی سختی تولید خواهند شد که اثری جز فرسایش روی قطعات موتور نخواهند داشت.
بعنوان راهکار در فصول گرم، توصیه بنده بر این است که از روغن موتوری با همان گرید ولی از کلاس کیفی بالاتر استفاده کنید. بعنوان مثال، اگر در فصول خنک از روغن SAE 20W50-API SJ استفاده می کنید (یا حتی با کلاس کیفی پایینتری مثل API SG)، در فصل گرما به سراغ SAE 20W50-API SL بروید.
سلام
ممکنه از روغن هیدرولیک فرمان به جای آب را دیاتور استفاده کرد بویژه در خودرویی مانند نیسان پاترول؟
تو برخی وبلاگها خوندم خودروهایی که مشکل سوختن واشر سر سیلندر دارند با استفاده از روغن هیدرولیک فرمان این مشکلشان بر طرف میشه!
با درود و احترام
انجام اینکار البته که ممکن است! اما بهیچوجه توصیه نمی شود. چراکه روغن هیدرولیک فرمان در دماهایی که واشر سر سیلندر تجربه می کند، بخار شده و رفتار بشدت اسیدی از خود نشان می دهد.
توصیه ای که در «برخی وبلاگها» خوانده اید، توصیه ای بر مبنای تجربه است که بر رسوبگذاری روغن هیدرولیک فرمان در مجاری و منافذ اطراف واشر سر سیلندر و ایجاد چسبندگی بیشتر سطح آن تکیه دارد. اما، باید دقت کرد که این تجربه اصول و پایه علمی ندارد و ممکن است همیشه نتیجه مثبت به همراه نداشته باشد.
در کل، انجام چنین کاری را توصیه نمی کنم. چراکه ضررش بیش از منفعتش می باشد. بخصوص اینکه، خوردگی مدار خنک کننده و واشر های درزگیر بکار رفته در این مدار که اغلب از لاستیک های نیتریل دار ساخته شده اند و در برابر روغن هیدرولیک (آنهم در دمای بالا!) بی دفاعند
سلام من روغن ماشینم که پیکاپ ریچ هست روغن موتورش از پیچ کارتر ریخته شده بود و چون توی بیابان بودیم من یک لیتر روغن هیدرولیک ریختم تو موتور تا برگردم شهر و درستش کنم ایا مخلوط کردن روغن هیدرولیک با موتور ضرر داره یانه ممنون میشم جواب بدید؟
با درود و احترام
موتور خودروی شما، اگر اشتباه نکنم، یک موتور 2400 سی سی چهار سیلندر خطی و تنفس طبیعی است. این موتور از روغن موتور کلاس API SL و گرید SAE 10W40 استفاده می کند. البته برای مناطق خیلی گرمسیر ایران، استفاده از SAE 20W50 در چنین مواقعی توصیه می شود. حجم تعویض روغن موتور خودروی پیکاپ ریچ نیز با فیلتر روغن، حدود 6 لیتر است. بنابراین، شما به اندازه یک ششم مصرف روغن موتور خود روغن هیدرولیک اضافه کرده اید که برای رساندن شما به شهر کفایت می کرده است.
اکنون کاری که باید بکنید، تعویض هر چه سریعتر روغن موتور به همراه فیلتر روغن است. چراکه مخلوط روغن هیدرولیک و روغن موتور موجب فساد روغن موتور را فراهم خواهد آورد.
سلام.اگه درروغن هیدرولیک فرمان یک سوم روغن موتوربریزم آیادرکارکردسیستم هیدرولیک غلظت بوجودآمده تاثیرمثبت خواهدداشت
درود بر شما
بسته به نوع سیستم هیدرولیک فرمان خودروی شما دارد. در مورد فرمان خودروهایی که تمام هیدرولیک است، پاسخ منفی است. اما، در مورد خودروهایی با سیستم فرمان نیمه هیدرولیک مانند تیبا و ریو و خانواده پراید، تاثیر چندانی نخواهد داشت...هرچند به عملکرد آن کمکی هم نمی کند
آیا میشه روغن هیدرولیک H 22 را جایگزین هیدرولیک H 32 کرد
با درود و احترام،
بمنظور پاسخگویی به سوال شما، باید نوع تجهیز، شرایط نگهداری از آن (شرایط محیطی، و...) را بدانم.
ایا میشود برایه موتور سیکلت داخله موترش از روغن هیدرولیک استفاده کرد؟
درود بر شما
شدن که بله، می شود! روغن هیدرولیکی مثل پارس بابک را می توانید در اینجین موتورسیکلت بریزید....البته دلیل اینکار شما را درک نمی کنم!
اینکار به مرور موجب تشکیل سوراخ های ریز (pitting corrosion) بویژه در سطوح پیشانی پیستون و پیراهن سیلندر خواهد شد. چراکه روغن هیدرولیک کم کم تمایل به رفتار اسیدی و خورنده از خودش نشان می دهد.
با تشکر از پاسخگویی
با توجه به تنوع روغنهای هیدرولیک بنظر شما چه نوع روغنهای هیدرولیک برای رفع مشکل صدای رینگ مناسب هستند و چه نوع روغنهایی مضر هستند؟
قطعا روغن های هیدرولیک پایه هیدروکربنیک گروه 1 تا 3 نسبت به بقیه بهتر عمل خواهند کرد. برای اطلاعات بیشتر پست مربوط به معرفی روغن های پایه را ببینید
با سلام
اگر روغن هیدرولیک در موتور خودرو ریخته بشه یا با بنزین مخلوط بشه چه مشکلاتی ممکنه پیش بیاد؟
تعمیرکاران با تجربه برای رفع مشکل صدای رینگ ، روغن هیدرولیک رو با بنزین مخلوط میکنند . دلیل اینکار چیه؟
با تشکر
با درود و احترام
روغن های هیدرولیک ، همانطور که در متن پست نیز عرض شد، حاوی ادتیو های دیترجنت هستند. بنابراین، مخلوط کردن آنها (انواع هیدروکربنیک) به میزان اندک (زیر 20 درصد حجمی) و یک یا دوبار با بنزین، می تواند موجب رفع مشکل سروصدای رینگ شود
اما، اگر اینکار بصورت مداوم ادامه یابد، موجب تشکیل رسوبات اسیدی در فضای اختلاط سوخت و هوا (داخل سیلندر یا منیفولد هوا) و خوردگی شدید در سیستم سوخترسانی (بخش های معروف به هات سکشن، کامان ریل، و...) و در عین حال، برخی قسمت های منیفولد دود خواهد شد
همچنین، با ادامه یافتن مخلوط سازی روغن هیدرولیک هیدروکربنیک با بنزین یا گازوییل، روغن موتور خیلی زودتر از موعد مقرر یا شاخص کیلومتراژی خاصیت قلیایی خود را از دست داده و نیاز به تعویض پیدا خواهد کرد
انجام چنین عملی، یکی دو بار بلامانع است. اما، بصورت مداوم و پیوسته بهیچوجه توصیه نمی شود و ضرر آن از منفعتش بسیار بیشتر خواهد بود
با تشکر از اطلاعات کاملا مفید و زحمات شما دکتر گرانقدر.
با عرض سلام و خسته نباشید، سپاسگذارم از زحمات شما.