با درود و احترام
هدف از این پست، پاسخ به پرسش مطرح شده از طرف یکی از مخاطبین محترم این وبلاگ و شرکت کننده در دوره سطح مقدماتی و متوسط آنالیز روغن ماشین آلات صنعتی در اراک است.
شرح سوال: آیا روغن های موتوری قابل استفاده بعنوان روغن هیدرولیک نیز هستند؟
همانگونه که قبلا طی پست های مختلفی در این وبلاگ بیان شده بود، استاندارد و طبقه بندی روغن هایی که عملکرد موتوری دارند براساس دو شاخص SAE (مانند SAE 10, SAE 20, SAE30 و...) یا API (مانند API SL, API CF، و...) است. اما، روغن هایی که از آنها عملکرد هیدرولیکی انتظار می رود، معمولا براساس استاندارد ISO تقسیم بندی و معرفی می شوند. مانند ISO VG 32, 46, 68، و... . از سوی دیگر، می توان براساس خواص شیمیایی و برخی مشخصات مکانیکی/فیزیکی (اعم از ویسکوزیته سینماتیک و دانسیته) می توان برخی گرید های روغن هیدرولیک را با انواع موتوری مقایسه کرد.
بعنوان مثال، در استاندارد DIN 51524، روغن های هیدرولیکی را می توان پیدا کرد که از نظر ساختار شیمیایی، حاوی ادتیو های بهبود دهنده عملکرد مکانیکی و برخی دیترجنت ها (با تاثیر مستقیم روی عدم تمایل روغن به تشکیل وارنیش و لجن) هستند که از این نظر با انواع موتوری کاملا قابل مقایسه محسوب می شوند.
اما، مشکل اینجاست که ساختار شیمیایی روغن های موتوری بشکلی است که آب را در خود حل کرده (مکانیزم آب محلول) و بعنوان حاملی برای ذرات آب (تا 600ppm) عمل کنند. اما، این مشخصه در مورد روغن های هیدرولیک بهیچوجه قابل پذیرش و تحمل نیست. چراکه حضور آب، هرچند در مقادیر اندک در جریان روغن های هیدرولیک موجب بروز مشکلاتی در لاین هیدرولیک، اعم از خوردگی و انسداد مسیر فیلتراسیون، یا کاویتاسیون پمپ (بسته به مکانیزم پمپ)، خواهد شد. البته، بسته به حساسیت تجهیز، می توان از روغن های چهارفصل موتوری (موسوم به Multi-grade) بجای روغن هیدرولیک استفاده کرد. به شرط آنکه حضور آب (که در آنالیز های مختلف نمونه روغن آشکار می شود) از 0.1 درصد حجمی کل جریان روغن حاضر در تجهیز فراتر نرود.
نکته آخر اینکه، روغن های موتوری بازه مشخصی از کیلومتراژ یا زمان تعویض را دارند. بهمین دلیل، گاه، در ساختار آنها از ادتیو های بهبود دهنده شاخص ویسکوزیته یا VI improvers استفاده می شود که از عمر کوتاه و مشخص (معمولا کمی بیشتر از بازه زمانی یا مسافتی تعویض) برخوردار بوده و بمرور زمان و با گذشت از موعد تعویض روغن دچار پدیده ای بنام Shear down شده و موجب تغییر ویسکوزیته سینماتیک اسمی و استاندارد در نقاط دمایی آزمون (check points) مانند 40 و 100 درجه سلسیوس خواهند شد. بدین ترتیب، از آنجا که روغن های هیدرولیک معمولا زمان تعویض بسیار بلندتری نسبت به روغن های موتوری دارند، در صورت استفاده از روغن موتوری بجای هیدرولیک، ویسکوزیته سینماتیک بمرور زمان دچار تغییر خواهد شد که این می تواند عملکرد تجهیز را بشدت تحت تاثیر قرار دهد.
سلام اشتباها روغن ترمز ریختم داخل روعن هیدرولیک سمند ایا روعن هیدرولیک عوص کنم
درود بر شما
قبلا پاسخ به پرسش مشابه ذیل نظرات همین پست در همین وبلاگ داده شده است.
سلام من جواب این سوال رو پیدا نکردم،اگه واسکازین بجای روغن موتور داخل موتور ریخته بشه اتفاقی میفته؟
قبلا به این سوال، ذیل نظرات همین پست، پاسخ داده شده است.
درود بر شما. خودرو بنده ۲۰۶ تیوفایو هست مقدار یک لیتر روغن کسر داشت اشتباها روغن هیدرولیک فرمان به موتور سرریز کردم.آیا برای موتور خطر ساز هست؟ زود روغن تعویض کنم یا سر موعد روغن تعویض کنم؟ باسپاس
درود بر شما
بله متاسفانه برای موتور خوب نیست و باید هرچه سریعتر تعویض بفرمایید با ساکشن...
باسلام. آیا روغن فرمان هیدرولیک دکسران3با روغن گیربکس اتومات دکسران 3 دارای یک خصوصیت هستند؟چون روی بعضی از جعبه ها با اینکه گفتند روغن هیدرولیک فرمان هست ولی فقط شکل دنده کشیده شده؟یعنی اشکالی در استفاده از اینها برای هیدرولیک فرمان ایجاد نمیکند؟
درود بر شما
روغن Dexron III یا بقول شما «دکسران» یک نام تجاری است که توسط جنرا ل موتورز ابداع شد و برای اطلاق به کیفیت روغن های گیربکسی یا همان واسکازین است. وقتی کلمه «دکسران» را می شنوید باید بصورت خودکار یاد روغن گیربکس بیافتید. روغن های هیدرولیک زیرمجموعه کلاس عملکردی «دکسران» قرار نمی گیرند.
پیشتر در پاسخ به پرسش های مشابه ذیل بخش نظرات همین پست در همین وبلاگ عرض شده که روغن هیدرولیک در خودروی شما کاربرد ندارد(!) و برای مدار هیدرولیک فرمان خودور باید از روغن گیربکس اتومات استفاده بفرمایید.
با درود فراوان.
اخیرا یک مکانیک برای رفع نشتی روغن هیدرولیک فرمان خودرو پژو 405 به یکی از دوستان من پیشنهاد داده تا یک قوطی روغن ترمز بریزه داخل مخزن روغن فرمان!!! و ظاهرا این کار جواب داده. خواستم نظر شما را در این باره بدانم.
سپاس
درود بر شما
پیشتر، بارها و بارها، در پاسخ به سوالات مختلف در این وبلاگ تاکید شده است که چنین اقدامات و نسخه هایی که بدین ترتیب پیچیده می شود، مبنای علمی ندارد و از سر بی مسئولیتی و بیسوادی تجویز می شوند. در خصوص اینکه چنین چیزی جواب داده، عرض شود که ترکیب روغن ترمز در مدار هیدرولیک فرمان موجب تشکیل رسوباتی می شود که بمرور در بخش های مختلف مسیر روغن در مدار هیدرولیک ته نشین می شوند. این ته نشینی می تواند موجب کاهش نشتی شود...البته گاهی اوقات! چرا؟! واضح است که فرآیند ته نشینی و الگوی توزیع ذرات رسوب کرده در جریان روغن هیدرولیک در اختیار شما نیست. به دیگر سخن، شما هیچگاه نمی توانید مطمئن شوید که این ذرات در کجا قرار است ته نشین شوند!
بنابراین، ممکن است دفعه بعد رسوبات در جایی ته نشین و جمع شوند که اصلا محل نشتی نباشد و این می تواند به مرور موجب انسداد (Clogging) مدار روغن هیدرولیک شود. بدین ترتیب، چنین مکانیکی بیشتر بدنبال هزینه سازی برای شماست تا رفع مشکل! حال آنکه رفع نشتی صرفا نیاز به مقداری وقت گذاشتن و تعویض یک یا چند قطعه معیوب دارد. منتها گویا مکانیک مربوطه وقت نداشته اند برای اینکار ها...
درود بر شما ، ببخشید من به خاطر نشتی زیاد روغن هیدرولیک فرمانم کامل خالی شده ، آیا میشه واسه اینکه مطمِِئن بشم نشتی از کجاس روغن معمولی بریزم ؟ بعد که نشتی فهمیدم از کجاس و تعمیر کردم انوقت روغن هیدرولیک بریزم ؟
درود بر شما
روغن معمولی را بنده متوجه نشدم! اگر منظور روغن موتور است، بله می توانید بریزید...منتها، استفاده از خودرو با خطراتی همراه خواهد بود از جمله سفتی فرمان و تاخیر در فرمان پذیری خودرو
باسلام خدمت کارشناس محترم
ببخشید اشتباهی مقدار 300سی سی ضد یخ روغنی داخل کارتل ماشین ریختم ممکنه چه اثراتی داشته باشد ؟
هرچند قبلا پاسخ به سوال مشابه داده شده است ذیل نظرات همین پست، نوع خودرو و مدل را بفرمایید
باسلام من امشب اشتباهی بجای روغن هیدرولیک روغن موتور ریختم داخل مخزن 206 چون نشتی داره ممنون میشم راهنماییم کنید
درود بر شما
قبلا به سوال مشابه، ذیل نظرات همین پست پاسخ داده شده است.
با درود و تشکر از پاسخگویی
دو ماشین ال90 مدل 1390 و پژوپارس tu5 مدل 1395 دارم
روغن گیربکس پیشنهادی برای این دو ماشین را لطفا بفرمایید
درود بر شما
در مورد خودروی لوگان محصول گروه خودروسازی رنو-نیسان-میتسوبیشی که در ایران، هندوستان، و روسیه با عنوان رنو و در اروپا و شمال افریقا با برند داچیا عرضه می شد، برای گیربکس دستی این خودرو بهتر است از روغن گیربکس با مشخصات زیر استفاده بفرمایید:
SAE 75W80, API GL5, Transmission Oil
دقت بفرمایید که روغن گیربکس دستی L90 باید هر 2 سال یکبار یا هر 50,000 کیلومتر (هرکدام که زودتر فرارسید)، تعویض شود.
در مورد خودروی پژو پارس با موتور TU5، این خودرو با کد LX در بین خانواده پژو پارس شناخته می شود و کد موتور آن TU5JP4L4 است. گیربکس این خودرو مدل BE3 پژو است که روغن مناسب برای آن قبلا طی پستی با عنوان «روغن دنده مناسب برای گیربکس BE: پاسخ به سوال» در همین وبلاگ معرفی شده بود. با این حال، روغن مناسب برای این گیربکس دارای مشخصات زیر است:
SAE 75W80, API GL5, Transmission Oil
این روغن نیز حداکثر 2 سال یا 50,000 کیلومتر عمر دارد.
سلام
میشه روغن هیدرولیک۶۸ رو به جای روغن هیدرولیک فرمان ماشین سواری استفاده کرد؟
درود بر شما
پاسخ این سوال منفیست و علت قبلتر از این در پاسخ به سوال مشابه توضیح داده شده است
سلام میشه بجای روغن متور روغن دنده داخل متور ریخت......ممنون میشم
پیشتر به سوال مشابه، ذیل نظرات همین پست، پاسخ لازم داده شده است.
سلام
ببخشید برای کمک فنر ماشین و موتورسیکلت از چ نوع روغنی باید استفاده کرد؟
درود بر شما
روغن SAE 10W برای کمک فنر موتورسیکلت و خودرو مناسب است.
سلام از مطالب خوبتون سپاسگذارم، من کره جنوبی زندگی می کنم و بجای روغن هیدرولیک فرمان روغن قرمز رنگی دادن که روش نوشته بود والوالین ای تی اف که به نظر روغن گیربکس بود، ماشین هم اپیروس هست نمیدونم استفاده ازش درسته یا نه چون روغن هیدرولیکم به شدت کم شده و امکان جابجایی ماشین رو ندارم، اگر امکانش هست راهنمایی بفرمایید، با تشکر
درود بر شما
برای خودروی KIA Opirus، لازمست از روغن گیربکس اتوماتیک با سطح کیفی DEXRON ATF IID استفاده شود. روغنی که سرویسکار برای شما استفاده کرده محصول شرکت Valvoline یا همان والوالین است که در بسته بندی قرمز، آبی، و نقره ای عرضه می شود.
بنظرم انتخاب درستی بوده از طرف سرویسکار...اگر روغن هیدرولیک بشدت کم شده باشد، احتمال نشتی زیاد وجود دارد و باید اتصالات و سلامت مخزن هیدرولیک فرمان را بررسی کنید. مخصوصا پکینگ ها و شلنگ لاین بازگشت روغن
درود بر شما، آیا میتوان بجای روغن هیدرولیک از روغن ۱۰ در مخزن هیدرولیک فرمان استفاده کرد؟
درود بر شما
قبلا به سوال مشابه پاسخ لازم را در این خصوص ذیل نظرات همین مقاله داده ام. عنایت بفرمایید که روغن مصرفی در جعبه فرمان خودرو، روغن هیدرولیک یا روغن موتور نیست! بلکه باید از روغن گیربکس استفاده بفرمایید.
بنابراین، هم روغن هیدرولیک و هم روغن SAE 10 انتخاب های غلطی هستند.
سلام ی روغن خوب برای هیدرولیک پراید معرفی کنید ممنون
درود بر شما
برای جعبه فرمان پراید باید از روغن گیربکس اتوماتیک با سطح کیفی Dexron ATF IID استفاده کنید که از میان برندهای مختلف، توصیه من بهران اتوماتیک II است.
سلام خسته نباشید، روغن هیدرولیک کاسپین 46 میشه تو مخزن فرمون 206 ریخت؟
درود بر شما
روغن مناسب برای جعبه فرمان خودروی پژو 206 روغن گیربکس اتوماتیک با مشخصات ATF Dexron III است که ویسکوزیته آن روی کلاس ISO VG 32 می ایستد.
جدای از این بحث که اصولا روغن هیدرولیک کاسپین در کلاس عملکردی H یا HL روغن های مینرال هیدرولیک قرار می گیرد (توضیحات بیشتر راجع به روغن های هیدرولیک را می توانید در مقاله «انتخاب روغن هیدرولیک» بیابید)، که این خود نشاندهنده فقر ادتیوهای لازم برای حفاظت از اجزای داخلی جعبه فرمان شماست، گرید ویسکوزیته روغن کاسپین نیز مناسب کار شما نیست.
سلام
در مورد نوع روغن برای جعبه فرمان سایپا آریو. ۳۰۰( z300) هیچ توضیحی توی دفترچه ی راهنما و توی سایتای اینترنتی ندیدم ممنون میشم راهنمایی کنید چه نوع روغنی مناسبتر هست... من روغن گیربکس اتومات عوض کردم نوع روغن هیوندا ATF 3 برام ریختن.از همین روغن توی جعبه فرمان هم ریخت.اگه کار اشتباهی بوده برم روغن جعبه فرمان رو عوضش کنم !ممنون میشم راهنمایی کنید.
درود بر شما
اینکه نوع روغن مصرفی برای جعبه فرمان هیدرولیک خودروی زوتیه Zotye Z300 یا همان سایپا آریو S300 را در دفترچه راهنما و هیچ وبسایتی نیافته اید، عجیب است!
با این حال، توجه بفرمایید که روغن مناسب برای جعبه فرمان خودروی فوق Dexron ATF-IID و به حجم یک لیتر است.
نوع روغنی که تعویض روغنی یا سرویسکار برای شما ریخته ATF-III است که حتی خواص بهتری دارد.
هر 5,000 کیلومتر سطح روغن فرمان و وضعیت آن را چک کنید و هر 10,000 کیلومتر تعویض بفرمایید حتما
سلام آیا میشه بجای روغنsae:10w_30 از روغن هیدرولیک برای آره موتوری هیوندای استفاده کرد البته این پیشنهاد یک روغن فروش بود چون روغن 10_30گران است
درود بر شما
پاسخ سوال شما منفی است. بزودی مقاله ای در وبلاگ آپلود خواهد شد برای روانکاری زنجیر و چرخ زنجیرها که در آن توصیه های لازم شده است.
سلام وقت بخیر
ببخشید مهندس جان بنده یک citroen c5 وارداتی مدل ۲۰۱۰ بمدت ۱۰ ساله دارم و مدتی پیش دچار مشکلی شد و روغن هیدرولیکش کاملا خالی شد آیا جایگزینی با توجه به اینکه روغن خاصی استفاده شده هست پرسیدم lhm نمیشه استفاده کرد ممنون میشم جواب بدین اگر جایگزینی هست بهم معرفی کنید ممنون
درود بر شما
خودروی خوبی دارید و می توانم حدس بزنم که انسان خوش سلیقه ای هستید.
اما بعد، ببینید! روغن LHM همانطور که در پاسخ به سوال مشابه ذیل همین پست عرض شده بود، یک روغن مینرال است. روغنی که باید برای خودروی شما مصرف شود LDS نام دارد و پایه آن PAG است...یعنی شما با یک روغن گلیکولی سروکار دارید نه مینرال و روغن های گلیکولی بهیچوجه نمی توانند با روغن های مینرال مخلوط شوند.
روغن LDS نیز جایگزین ندارد چون درست مثل LHM روغنی با فرمولاسیون بسیار خاص است که نه فناوری تولید آن در ایران موجود است و نه صرفه اقتصادی دارد تولید آن
روغن LDS براساس استاندارد پژویی PSA S712710 تولید می شود و با بسیاری از مواد معمول لاستیکی و پلاستیکی مورد استفاده در مدارات هیدرولیک و تعلیق همخوانی و سازگاری ندارد.
این روغن براساس استاندارد آلمانی DIN 51524-T3 جز دسته روغن های هیدرولیک با کلاس عملکردی HVLP قرار می گیرد. بنابراین، ممکن است یک نفر فکر کند که می توان از انواع روغن های HVLP موجود در بازار بجای آن استفاده کرد. اما، این فکر غلط است! چرا؟! چون شاخص ویسکوزیته این روغن (VI) بسیار بالا طراحی شده و بین 300 تا 320 می ایستد! این عددی نیست که هر روغن هیدرولیک حتی با کلاس عملکردی HVLP بتواند آن را پاس کند.
نتیجه گیری: این روغن جایگزین و معادل ندارد. وقت خود را تلف نکنید! حتی اگر روزی کسی پیدا شد که توصیه کرد از فلان روغن بجای روغن LDS استفاده کنید، بدلیل حساسیت اجزای تشکیل دهنده مدار تعلیق (بویژه پمپ ها) در خودروهای سیتروئن C5 از عمل به چنین توصیه هایی اکیدا خودداری فرمایید.
استاد سلام . میخواستم ببینم بجای روغن هیدرولیک پژو پارس میشه از روغن هیدرولیک زانتیا استفاده کرد
درود بر شما
سوال جالبیست! اگر منظور شما اینست که از روغن LHM زانتیا برای هیدرولیک فرمان خودروی پژو پارس استفاده کنید، بله می توانید! ولی اینکار عاقلانه نیست!
چرا؟! واضح است...روغن LHM دارای گرید ISO VG 32 است که با روغن ATF DEXRON III که می توانید به راحتی و بدون ریسک تقلب از نزدیکترین تعویض روغنی تهیه کنید، یکسان است. اما، قیمت LHM بسیار بالاتر از ATF است و تازه باید ریسک تقلبی بودنش را هم به نگرانی هایتان اضافه کنید.
در عین اینکه نیازی واقعا به چنین کاری نیست. چراکه جعبه فرمان خودروهای موجود در ایران همگی به روغن گیربکس که سرشار از ادتیوهای EP باشد نیازمند است تا ادتیوهای حافظ شاخص ویسکوزیته (VI) و مقاومت به حرارت و سایش که در فرمولاسیون LHM بیشتر یافت می شود.
همین، عمر روغن LHM در فرمان خودرویی مثل پژو پارس را کاهش می دهد.
اکیدا توصیه می کنم چنین کاری نکنید.
با سلام و خسته نباشید.
با تشکر فراوان از جنابعالی جهت پاسخگویی مبسوط در خصوص سوال اینجانب در خصوص روغن هیدرولیک جرثقیلهای کایرو نوع shell telus s2vx46 و اینکه میتوان به راحتی به خاطر کیفیت بهترش به جای نوع shell telus s2v46 مورد استفاده قرار گیرد.حال سوال من این است که ایا می توان برعکس هم عمل کرد و اینکه ایا اینکار عواقب بزرگی دارد یا خیر؟
درود بر شما
برعکسش که بله می شود...منتها عمر قطعات بخصوصی از تجهیز را پایین می آورد و حتی می تواند منجر به ساییدگی زودتر از موعد بخش هایی از پمپ هیدرولیک شود.
توصیه می کنم اثرات چنین اقدامی قبلا بدقت بررسی شود.
سلام روغن هیدرولیک در چه درجه ای جوش میاد و روغن موتور در چه درجه ای جوش میاد؟
درود بر شما
روغن هیدرولیک حدود 80 درجه سلسیوس تا قبل از 100 درجه سلسیوس به جوش می آید.
روغن موتور نیز حدود 300 درجه سلسیوس به نقطه جوش خود می رسد.
البته عنایت داشته باشید که از دیدگاه روانکاری و آنالیز روغن، حتی نزدیک شدن به نقطه جوش یک سیستم روغن نیز بی فایده است. چراکه سیستم روغن قبل از رسیدن به این نقطه تمامی خواص خود از جمله پکیج ادتیوهای خود را از دست داده است یا اصطلاحا Release کرده است. به همین دلیل، در مقاله «انتخاب روغن هیدرولیک» به دمای مناسب برای عملکرد انواع کلاس های روغن هیدرولیک اشاره شده است که معمولا زیر 60 درجه سلسیوس است برای انواع مینرال
سلام و درود فراوان
آیا میشود در رادیاتور ماشین سواری از روغن هیدرولیک بجای آب رادیاتور استفاده کرد.
درود بر شما
پاسخ به این سوال عجیب و غریب، مطلقا خیر است!!
چرا؟!؟
ماشین سواری مانند پراید و پژو و ... که در ایران اکثریت خودروهای سواری زیرپای مردم مظلوم و نجیب ایران را تشکیل می دهند اغلب تنها مجهز به رادیاتور آب برای کمک به خنک سازی موتور هستند. البته داریم خودروهایی که مجهز به رادیاتور روغن نیز هستند مثل سیتروئن زانتیا...اما، ریختن روغن هیدرولیک در رادیاتور آب موجب رسوب تدریجی در رادیاتور و تشکیل لجن در مجاری عبور آب موتور می گردد که علاوه بر مسدودسازی تدریجی مجاری عبور آب، خطر آتش سوزی نیز به همراه دارد!!
با سلام اول میخواستم بفرمایید برای پراید روغن در چه درجه ای باید باشد که در هر چهارفصل کار کند.چون من زیاد از ماشین استفاده نمیکنم هفته ای ۴روز و الان حدود ۶ ماه است روغن موتورم را عوض نکردم چون هم چسبندگی دارد هم رنگش خوب است آیا نیاز به تعویض دارد؟روغن موتور بهران طلایی با زرد در پرایدخیلی عالی کار میکند .من روغن های زیادی عوض کردم اما این روغن نرمی و آرامش خاصی به ماشین میدهد که قابل حس است.شرمنده میفرمایید توضیح قبلا دادید اما ماشالله انقدر حجم پیامها زیاد است که برای بعضی مشکل است تا همه رادوره کنند.ممنونم
درود بر شما
دو معیار برای تعویض روغن وجود دارد: کیلومتراژ که معمولا 5000 تا 8000 کیلومتر است بسته به شاخص عملکردی روغن (همان Oil Performance Index) که برای روغن خودرویی مثل پراید روی همان 5000 کیلومتر حساب کنید یا اینکه براساس زمان است که معمولا 6 ماه تا 9 ماه است و باز هم برای خودرویی مثل پراید حتی اگر کیلومتراژ هم نداشته باشد، باید تعویض شود.
معیارهایی مانند رنگ و چسبندگی و ... معیار مناسبی برای تشخیص زمان یا کیلومتر مناسب تعویض روغن نیستند و تشخیص سلامت روغن تنها با تکیه بر آزمون هایی خاص و با ارسال نمونه روغن به آزمایشگاه معتبر و تفسیر صحیح نتایج آن آزمون ها توسط کارشناس آنالیز روغن کارآزموده ممکن است. در غیر اینصورت، معیارهایی مثل تعویض براساس کیلومتر یا زمان برای مردم عادی و افراد غیرمتخصص در این زمینه تعیین نمیشد!
برای موتور پراید، در صورتیکه موتور Euro4 نباشد، روغن موتور زیر از هر برندی که دوست داشتید می توانیدتهیه کنید و مناسب است:
SAE 20W50, API SL, Mineral, Engine Oil
اما اگر موتور خودروی شما یورو4 است، گرید و کیفیت روغن به شرح زیر تغییر می کند:
SAE 10W40, API SM, Semi-Synthetic, Engine Oil
سلام روغن هیدرولیک زانتیا رو ماشین چند ساله پیش عوض کردم اما راهی نرفته وضعیت خوبی داره زمان تعویض گوی باتوجه به تقلبی بودن توتال ها چه روغنی به عنوان سرریز میشه باهاش ترکیب کرد از برندهای دیگه که قیمت مناسبتری دارن تقلبی نیستن؟
درود بر شما، روغن هیدرولیک اگر منظور روغن LHM باشد که مربوط به سیستم تعلیق است، قبلا راهنمایی شده و هر 6 ماه یا هر 5000 کیلومتر باید تعویض شود. تشخیص سلامت و وضعیت خوب یک روغن نیز با تکیه بر آزمون های مورد نظر کارشناس آنالیز روغن و با توجه به تفسیر نتایج حاصله از آن تست ها ممکن است که توسط آزمایشگاهی معتبر انجام شده باشد که متاسفانه در ایران یکی دو تا بیشتر نداریم.
توجه بفرمایید که روغن هیدرولیک LHM نیاز به سرریز ندارد! بلکه باید در فواصل زمانی یا کیلومتراژی، بطور کامل تعویض شود. در این زمینه، هیچ روغنی بعنوان معادل در ایران نداریم و هیچ روغن دیگری نیز با آن قابل ترکیب و مخلوط سازی نیست. قبلا علت این موضوع نیز توضیح داده شده است ذیل نظرات همین پست در همین وبلاگ
سلام آیا زانتیا بجای ال اچ ام میشه روغن دیگه ای ریخت؟
درود بر شما
قبلا پاسخ به سوال مشابه ذیل نظرات همین پست داده شده است
دوباره سلام مجدد قبلا گفتین برای زانتیا 2000چه روغنی بریزم، برای تابستان 45درجه اینجا بازم 10-40بریزم؟ وبرای وانت پرایدیورو4هم بهران سوپرپیشتاز
نوع روغن:نیمه واگربراییک
درجه گرانروی:10W-40
سطح کیفیت :SL
گواهی :شرکت Daimler AG (بنز) آلمان
وتابستان هم همینو20w50
واگربرای وانت تمام سنتتیک بریزم مشکلی پیش نمیاد
درود بر شما
در مورد خودروی زانتیا SX2000، بجای اینکه گرید روغن را جابجا کنید و مثلا 10W40 را با 20W50 تعویض کنید، توصیه می کنم سطح کیفی روغن را بالاتر ببرید. مثلا، بجای SAE 10W40 با سطح کیفی API SM، بروید سراغ API SN با همان گرید SAE 10W40...اینطوری آسیب بسیار کمتری به موتور می رسد. البته موتور زانتیا SX2000 موتور حساسی به کیفیت روغن نیست. جهت اطلاع
در مورد پراید وانت یا خودروی 151 سایپا، قبلا راهنمایی ذیل نظرا ت همین پست شده است.
سلام وقت بخیر
آیا میتوان به جای روغن هیدرولیک LDS برای ماشین c5 2007 از روغن هیدرولیک دیگه ای استفاده کرد؟
چون قیمت روغن LDS خیلی بالاس
درود بر شما
قبلا پاسخ به این سوال داده شده است ذیل نظرات همین پست
سلام مجددوتشکرازراهنمایهای عالی جناب عالی
من یک وانت پراید یورو4 مدل92دوگانه دستی دارم وازروزی که ازکارخانه گرفتم نه نشتی ونه دود،ولی روغن کم میکرد الان نزدیک به دولیتر در5000کیلومترکم میکنه و من روغن 10-40بهران سوپرپیشتاز میریزم 1-باتوجه به تابستان پیشرو که نزدیک به50درجه خواهدرسید1- نیازی است 20_40بریزم تابستانها2-این کم کردن روغن زاتی یورو4هاهست 3-باتوجه به حمل اجسام سنگین وفشار روی موتور ودوگانه بودن ان وهمیشه بجز سربالایهای جاده ازگاز استفاده میکنم چه روغنی پیسنهاد میکنید4-ایادرسته روغن موتورراهمیشه باید از یک برنداستفاده کرد مثلا این تعویضsl 10-40سوپربهران بازتعویض بعدیsl10-40اسپیدی و...اگردرسته چرا؟؟ روغن گیربکس هرچندکیلومتر نیاز به تعویض است وباچه مشخصاتی
درود بر شما
بنده در مراحل ابتدایی تا قبل از تولید خودروی 151 سایپا با مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا همکاری داشتم و در جریان مشکلات این خودرو و اصولا این پروژه هستم.
موتور خودروی شما با کد M13-euro4 توسط مگاموتور و براساس موتور قدیمی پراید توسعه داده شد. در حالت بنزین سوز، انتخاب شما در مورد روغن SAE 10W40 (سطح کیفیتش را ننوشته بودید) درست است. اما، وقتی گازسوز می کنید، آنهم با کیت دستی، بالانس حرارتی موتور و بازدهی حرارتی آن در نقاط پیک دما و فشار احتراق بهم می خورد و طبیعی است که روغن کم کند....اما نه دیگه دو لیتر!!
از آنجا که مطمئنم وضعیت نشتی موتور را بررسی کرده اید، پیشنهاد بنده استفاده از روغن بهران پاک با مشخصات زیر است:
SAE 20W50, API SL or above, Mineral, Engine Oil
این روغن موتور توسط بهران و مخصوص روانکاری خودروهای گازسوز (به بیان بهتر: دوگانه سوز) فرموله شده است و پایداری حرارتی بهتری دارد (اگر می خواهید بدانید پایداری حرارتی یک روغن چیست و چه تاثیری روی عملکردش در موتور دارد، مقاله "اثر دما روی ویسکوزیته روغن" را بخوانید).
با توجه به شرح فوق، پاسخ سوالات شما به ترتیب زیر است:
1. خیر! 20W50 با کیفیت حداقل API SL یا بالاتر
2. بله، موتور M13 کلا موتور داغانی است! اما نه دیگه دو لیتر در هر 5000 کیلومتر...این موتور کلا 3.8 لیتر روغن دارد داخلش!!
3. پاسخ بالاتر داده شده است.
4. خیر، جز توهمات و تصورات عده ای خود-کارشناس-پندار است!
5. روغن گیربکس دستی باید مشخصات زیر را داشته باشد و حتما هر 50,000 کیلومتر یا زودتر عوض کنید:
SAE 75W80, API GL-5, Gear Oil
سلام روغن LHMباتوچه به تقلبی بودن توبازارکه باعث خسارتهای سنگین میشه راهی برای شناخت اصل ازتقلبی هست
درود بر شما
تشخیص اصل و فرع چنین روغن هایی عملا برای اشخاص عادی امکانپذیر نیست و با خطای زیادی همراه است.
عنایت بفرمایید که تشخیص تقلبی بودن یک روغن تنها بعهده کارشناس آنالیز روغن و با سفارش تست های لازم از آزمایشگاه معتبر است که حداقل یکهفته طول می کشد و چیزی نیست که خلق الساعه باشد! حساسیت این موضوع حتی در خصوص روغن LHM که از فرمولاسیون پیچیده و فناوری بالایی برخوردار است بیشتر هم می شود.
تنها توصیه ای که می توان به مردم و اشخاص عادی و غیر متخصص در این زمینه کرد، تهیه روغن از مراکز و نمایندگی های معتبر است.
سلام برای زانتیا 2000 چه روغن موتوری بهتره وروغن اچ ال ام یک مدل هست؟ یامثل روغن موتور سطح کیفی یاگرانروی متفاوتی دارن
درود بر شما
در مورد روغن LHM ذیل نظرات همین پست قبلا راهنمایی شده است.
در مورد روغن موتور برای خودروی زانتیا 2000، پاسخ این سوال به شرح زیر است:
موتور این خودرو دارای کد شناسایی DW10TD Eng است. این موتور 4 سیلندر و 16 سوپاپ است. روغن مناسب برای روانکاری این موتور دارای مشخصات زیر است:
SAE 10W40, API SM, Fully Synthetic, Engine Oil
این روغن با این سطح کیفیت و گرید در ایران تولید می شود. بنابراین نیازی به تهیه برندهای خارجی ندارید و بعنوان مثال می توانید از بهران رانا استفاده کنید که تاییدیه های لازم را دارد.
سلام میشه روغن 10w40با20w40از یک برند مثلاسوپر پیشتاز باهم مخلوط کرد یایکی بعنوان سرریز ریخت
درود بر شما
در سرریز بلامانع است با شرایطی که نوشتید.
با سلام و احترام
آیا می توان از روغن هیدرولیک نوع shell tellus s2 vx46که توسط سازنده برای جرثقیلهای کایرو تازه خریداری شده پیشنهاد شده است را در جرثقیلهای قدیمی تر که روغن پیشنهادیشان shell tellus s2 v46است به خاطر یکدست شدن خرید روغن، استفاده نمود؟ یا بالعکس.
درود بر شما
از دیدگاه رده عملکردی، هر دو روغن فوق در رده HVLP روغن های هیدرولیک قرار می گیرند که نشاندهنده آنست که در این دو سیستم روغن، علاوه بر ادتیو های گروه ضد خوردگی و ضد سایش، شاهد اضافه شدن ادتیو های گروه VI-improvers هم هستیم. ازاین گذشته، ادتیو های گروه Detergent-Dispersant (معروف به DD) نیز در ساختار شیمیایی این دو روغن هیدرولیک حضور پررنگی داشته و بدین ترتیب، هر دو سیستم روغن قادر به تحمل نوسان دمایی و شوک حرارتی، در عین انحلال آلودگی های محیطی و ذرات فرسایشی، خواهند بود. کاربرد اصلی این دسته از روغن های هیدرولیک (HVLP) در سیستم هایی است که در معرض شوک حرارتی قرار داشته و نیاز به تعویض روغن هیدرولیک در فواصل بسیار طولانی داشته باشند.
اما، اگر به ساختار شیمیایی روغن پایه این دو نوع روغن (Shell Telus S2 VX46 و Shell Tellus S2 V46) دقیقتر نگاه کنیم، خواهیم دید که نوع VX از روغن پایه گروه II تشکیل شده است. این بدان معنیست که تیپ VX با توسل به Hydrocracking تولید می شود که نسبت به Solvent-Refining (مورد استفاده در تولید تیپ V) فرآیند پیچیده تری بوده و از آنجا که تمامی ملکول های هیدروکربن موجود در ساختار شیمیایی تیپ VX اشباع هستند، پس از مقاومت بهتری نسبت به اکسیداسیون برخوردارند.
در واقع، فرمولاسیون تیپ VX نسبت به تیپ V ارتقا و بهبود پیدا کرده و می توان از نظر آزمون هایی مانند POT و TOST با خیالی آسوده تر از آنها در کاربردهایی که مقاومت به اکسیداسیون را طلب می کند بهره برد.
نتیجه گیری: بله، می توانید از روغن تیپ VX با خیالی آسوده استفاده کنید.
با سلام و احترام
سوال بنده در مورد این است که چگونه می توان بر ادعای اصلی بودن روغن هیدرولیک وارداتی Shell Tellus S2 V46صحه گذاشت. آیا نمونه گیری و انجام تستای روتین همانند ویسکوزیته در 40 و 100 درجه و شاخص ویسکوزیته، نقطه ریزش،نقطه اشتعال،دانسیته،شمارش ذرات،آنالیز عنصری و آزمون کف کنندگی توسط آزمایشگاه معتمد کافیه یا شما تست دیگری را هم برای این موضوع پیشنهاد می دهید؟ قبلا به خاطر پاسخگویی شما تشکر می کنم.
درود بر شما
قبلا در این زمینه پاسخ مناسب به سوال مشابه در همین صفحه داده شده است.
با سلام و وقت بخیر خودرو بنده سوناتا وای اف هست چند وقتی بود که فرمان سفت شده بود و بنده برای تعمیرش به یه هیدرولیک کار مراجعه کردم
اونا جعبه فرمونو تقویت کردن و گفتن ایراد از پمپ نیست ولی متاسفانه بعد از تعمیر ایشون بعد از نیم ساعت که خودرو روشنه پمپ شروع به وز وز میکنه
بهشفتم گفت چون فشار روش زیاده به صدا افتاده
بعد پمپو باز کرد و یه سری کار روش کرد که صدا افتاد ولی فرمان کماکان سفت میشه بهش گفتم چرا اینطوریه گفت سوپاپپمپ هیدرولیکت خرابه و فقط باید اون عوض بشه ضمن اینکه برای ماشین من روغن هیدرولیک کاسپین ریخت حالا سوال من اینجاست
اگر روغن هیدرولیک رو عوض کنم و sp-iv بریزم این سفتی امکان داره بهتر بشه یا دیگه قید قضیرو بزنم و برم یه پمپ جدید بگیرم لطف میکنید اگر پاسخ بدین
راستی بگین چه روغنی بهتر هست ریخته بشه چون این روغن مخصوص گیربکس سوناتا هست ولی من شنیدم داخل فرمان هم میریزن
ممنون از توضیحاتتون
درود بر شما
روغن مناسب برای هیدرولیک فرمان شما روغن گیربکس اتوماتیک ATF DEXRON III است. نیازی به روغن SP-IV نیست. ریختن روغن کاسپین هیدرولیک نیز باعث آسیب به پمپ هیدرولیک شما و خرابی واشر شده!!
روغن گیربکس خودروی شما ATF SP DEXRON IV است و از نظر ترکیب شیمیایی و رفتار حرارتی با روغنی که باید در سیستم فرمان خودروی شما باشد متفاوت است. این دو روغن بجای یکدیگر نمی توانند استفاده شوند.
سلام و خسته نباشید.
اینجانب در راه آهن مشغول به کار هستم و سوالم این است که آیا می توان روغن هیدرولیک به کار رفته در جرثقیلهای کایرو که نوع shell tellus s2 v46 می باشد و در حال حاضر به دلیل تحریم و قیمت زیاد می توان از نوع داخلی مثلا hv46 ایرانول یا بهران که مشخصات مشابه دارند سرریز نمود. در واقع آیا می توان نوع خارجی را با نوع داخلی مخلوط کرد؟
درود بر شما
همانگونه که قبلا طی سلسله مقالات «انتخاب روغن هیدرولیک» چاپ شده در شماره های 22 و 23 نشریه «نگهداری و تعمیرات در صنایع نفت، گاز، و پتروشیمی» به آدرس Netsanews.ir درج شده بود، برای معادلسازی روغن هیدرولیکی مانند Shell Tellus S2V46، تنها نباید معیار هایی مانند ویسکوزیته سینماتیک در دماهای 40 و 100 درجه سلسیوس یا شاخص ویسکوزیته (VI) توجه کرد. اگر فقط این سه معیار را در نظر بگیریم، روغن بهران هیدرولیک T46 یا ایرانول HV46 با شاخص ویسکوزیته 150 برای جایگزینی مناسبند....اما، مشکلی که ممکن است در این زمینه پیش بیاید، کنترل تشکیل لجن در اثر اکسیداسیون داغ است که با آزمون هایی مانند TOST (تعریف شده در استاندارد ASTM D4310) و POT (تعریف شده در استانداردهای DIN 51352 و IP48) مشخص می گردد.
بر این اساس، توصیه می کنم به ادعاهای نماینده فروش بهران یا ایرانول توجه نکرده و یکی از این دو تست را از آزمایشگاه معتمد درخواست کنید.
سلام برای فرمان غیرهیدرولیک ساچمه ای مثل فرمان پیکان روغن 20W50 بریزیم مثل پارس سوپر جم اشکالی داره یا روغن هیدرولیک کدومشون کدوم نرمتر کار می کنه فرمان
درود بر شما
پاسخ شما هیچکدام است!!
عزیز من! روغنی که باید در جعبه فرمان پیکان بریزید واسکازین 85W90 است با درجه کیفی API GL-4 که همه تولید کنندگان داخلی بهران و ... موجود دارند. روغن موتور یا هیدرولیک هیچکدام بدرد جعبه فرمان نمی خورند!
علت اینکه چرا نباید در جعبه فرمان روغن موتور یا هیدرولیک ریخت نیز قبلا در پاسخ به سوال مشابه شرح داده شده است.
سلام خسته نباشین من ماشینم سمندef7دوگانه اس روغن هیدرولیکش نشتی داره هی روغن میریزم ماشین روبردم تعمیرگاه بهم گفتن وقت ندارن منم ماشین روبیرون پارک میکنم نشتی که داره کوچه روروغنی میکنه مکانیک گفتن تااینکع سرمون خلوت بشه میتونی از روغن ۴۰بجاش استفاده کنی تا جلوی نشتی روبگیره منم ریختم میخواستم بدونم اشکالی نداره تا یک ماه روغن ۴۰ استفاده بشه تاببرم تعمیرگاه درستش کنن؟ ممنون میشم راهنمایی کنین
درود بر شما
ببینید! روغن فرمان شما اصلا روغن هیدرولیک نیست! قبلا روغن مناسب برای جعبه فرمان سمند و پژو و... در پاسخ به نظرات ذیل همین پست معرفی شده است.
از سوی دیگر، تعمیرکاری که گویا سرش خیلی شلوغ است و مانند متخصصین مغز و اعصاب شش ماه یکبار وقت ملاقات می دهد، بیشتر بدنبال هزینه سازی برای شماست تا شما را متقاعد به تعویض کامل مجموعه جعبه فرمان کند. حال آنکه بازدید و تعویض یکی دو واشر کار شما را راه می اندازد!
تجویز روغن موتور SAE 40 هم بیشتر بدلیل غلظت بسیار بالای آن است. دقت بفرمایید که گرید ویسکوزیته (سفتی و قوام) این روغن موتور روی ISO VG100 می ایستد. حال آنکه روغن داخل جعبه فرمان شما ATF III (یعنی روغن گیربکس اتوماتیک نسل 3) با گرید ISO VG32 است..خب معلوم است که با ریختن روغن موتور SAE 40 عملکرد فرمان سفت و مختل خواهد شد و البته که نشتی روغن شما کم می شود. چون روغنی با سه برابر غلظت در جعبه فرمان ریخته اید و بزودی مجبور به تعویض جعبه فرمان خواهید شد.
سلام شیرفرمون ۲۰۶ مدل ۸۳من روغن میده فرمونم اول که نشتی کمتر بود نرم بود ولی الان که نشتی بیستر شده روغنم که ریختم بازم سفته باتوجه به هزینه زیاد اگه یه مدت همینجوری راه برم ایا خطری داره؟
درود بر شما
قبلا پاسخ به سوال مشابه ذیل پاسخ های ارائه شده در بخش نظرات همین پست داده شده است.
باسلام
مقداری روغن داخل انباری مغازه پیدا کردم که رنگ ان ابی لجنی , کدر میباشد و نمیدانم چیست البته روغن ترمز نیست و غلظت ان هم همانند روغن sae10 میباشد لطفا راهنمایی کنید که ایا روغن موتور یا گیربکس یا هیدرولیک این رنگی داریم اگر مثبت هست مشخصاتش را بفرمایید , متشکرم ,,
درود بر شما
روغن و گریس با هر رنگی قابل تولید است و رنگ یک روغن یا حتی بنزین منحصر به خواص و عملکردش نیست! چنین مواردی را ایران که بودم بسیار دیده ام! نه تنها در مغازه و کوچه و بازار، که حتی در تخصصی ترین بخش های کارخانجات صنعتی، نیروگاه ها و پالایشگاه های کشور، معیار بسیاری از متخصصین (!) روانکاری، رنگ فلان روغن یا گریسی بود که فلان موقع خریده بودند و حتی با تغییر منبع تامین نیز همچنان رنگ روغن (و نه خواص عملکردی و آنالیزی آن) معیار تصمیم گیری در مورد خرید یا کلیم محموله های روغن و گریس بود!
امیدوارم الان اوضاع بهتر شده باشد....
سلام من اشتباه داخل مخزن هیدرولیک روغن ترمز ریختم ماشین پراید وانت
به نظر شما خراب میشه
درود بر شما
قبلا به سوال مشابه در قسمت نظرات همین پست پاسخ داده شده است.
سلام
من یه پراید ۸۶ دارم که خیلی کم دود میکنه که حاصل از روغن سوزیه میخاستم بدونم میشه واسه قطع کردن دود مقدار کمی مثلا نیم لیتر روغن گیربکس به روغن موتور اضافه کرد؟
درود بر شما
اضافه کردن روغن گیربکس یا واسکازین به روغن موتور می تواند دود ناشی از روغنسوزی (معروف به Blue Emission) را کاهش دهد. اما ضررش بیش از منفعتش خواهد بود!
توصیه می کنم بجای چنین کارهایی، بفکر تعمیر اساسی خودروی خود باشید.
سلام خسته نباشین میشه ب جای روغن ال دی اس توتال براهی هیدرولیک و تعلیق سیتروین c5 روغن هیکدرولیک دیگری جایگزین کرد
درود بر شما
روغنی که اشاره کردید با عنوان LDS suspension fluid توسط شرکت های مختلف و نه فقط Total تولید می شود. پایه این روغن PAG بوده و قابل مخلوط شدن با روغن های مینرالی مثل LHM نیست!
روغن LDS براساس استاندارد پژویی PSA S712710 تولید می شود و با بسیاری از مواد معمول لاستیکی و پلاستیکی مورد استفاده در مدارات هیدرولیک و تعلیق همخوانی و سازگاری ندارد.
این روغن براساس استاندارد آلمانی DIN 51524-T3 جز دسته روغن های هیدرولیک با کلاس عملکردی HVLP قرار می گیرد. بنابراین، ممکن است یک نفر فکر کند که می توان از انواع روغن های HVLP موجود در بازار بجای آن استفاده کرد. اما، این فکر غلط است! چرا؟! چون شاخص ویسکوزیته این روغن (VI) بسیار بالا طراحی شده و بین 300 تا 320 می ایستد! این عددی نیست که هر روغن هیدرولیک حتی با کلاس عملکردی HVLP بتواند آن را پاس کند.
نتیجه گیری: این روغن جایگزین و معادل ندارد. وقت خود را تلف نکنید! حتی اگر روزی کسی پیدا شد که توصیه کرد از فلان روغن بجای روغن LDS استفاده کنید، بدلیل حساسیت اجزای تشکیل دهنده مدار تعلیق (بویژه پمپ ها) در خودروهای سیتروئن C5 از عمل به چنین توصیه هایی اکیدا خودداری فرمایید.
سلام
من یک اره زنجیری بنزینی هیوندا خریدم که در دفترچه روغن ASE10-30 را گفته مصرف کنید. الان این روغن در بازار نیست . از چه روغن جایگزینی میتونم استفاده کنم؟
آیا از روغن ASE5-30 میشه استفاده کنم؟
ممنون
درود بر شما
دو راهکار دارید:
الف) استفاده از روغن بهران گردان SAE 10W30 موسوم به UTTO
ب) استفاده از روغن SAE 30 در تابستان و روغن SAE 10 در زمستان
باسلام ودرود فراوان خدمت شما من داخل موتور ماشین که ۴۰۵هستش ومدلشم ۸۵ حدودا نیم لیتر واسکازین ریختم ایا امکان داره که ماشین به دود یاهمون روغن سوزی بیافته واگر موتورشو با موتور شور بشورم وروغنشرو تعویض کنم دودش برطرف میشه یانه ممنون .
درود بر شما
متاسفانه مشکل پیش می آید! نیازی به موتورشویی نیست. چراکه مشکلات خودش را به عملکرد موتور شما تحمیل می کند! صرف دوبار تعویض روغن با روغن موتور مناسب با مشخصات زیر از یکی از تولیدکنندگان داخل ایران مشکل را برطرف خواهد کرد:
SAE 20W50, API SL, Engine Oil
سلام ببخشید برای پمپ باد 24 لیتری با موتور تک سیلندر میخواستم بدونم به جای روغن موتور 20 50 که هر 2ماه باید تعویض بشه میشه روغن ترمز و کلاچ لاکی بریزم؟
درود بر شما
پاسخ به سوال مشابه قبلا در نظرات همین مقاله داده شده است.
سلام ممنون از زحمات شما
بنده پرشیا مدل ۸۵ دارم که موتور رو تعمیر کردم اول فرمونم خوب بود بعد بستن و ریختن دوباره روغن باز شده هیدرولیک فرمونم سفت شد به طوری که انگار هیدرولیک نیست پمپ هیدرولیکم باز کردم تمیز کردم و روغن جدید ریختم ولی بازم درست نشد ممنون میشم راهنمایی کنید
درود بر شما
روغن مناسب برای فرمان هیدرولیک خودروی شما قبلا در پاسخ به سوالات مشابه مشخص شده است. توصیه می کنم اول ببینید چه روغنی ریخته بودید.
سلام اگر بجای روغن موتور, واسکازین داخل موتور بریزیم چی میشه؟
درود بر شما
صرف نظر از برخی توضیحات تخصصی در این زمینه و به زبان ساده، روغن چرخدنده یا واسکازین از نظر ترکیب شیمیایی و خواص مورد انتظار با روغن موتور تفاوت های زیادی دارد. این تفاوت ها را اما نمی توان وقتی واسکازین داخل موتور ریختید از روی ناچاری (مثلا در بیابان و ...) و تا شهر رانندگی کردید (مثلا 100 کیلومتر) و بلافاصله روغن موتور را تعویض کردید، مشاهده کنید. رفتار موتور فرق چندانی در کوتاه مدت نخواهد داشت. حداقل از دید راننده!
اما، وقتی در درازمدت موتوری را مطالعه کنیم که بجای روغن موتور مثلا SAE 10W40 واسکازین داخل آن ریخته شده باشد، اول از همه، متوجه کم کردن شدید روغن می شویم! چرا؟! بدیهی است که روغن های چرخدنده یا واسکازین برای تحمل حرارت های شدید ناشی از احتراق بنزین طراحی نشده و با قرار گرفتن در معرض قطعات داغی مثل رینگ های روغن داخل سیلندر موتور، بخشی از آنها بخار و همراه با دود از موتور خارج می شود. از سوی دیگر، واسکازینی که داخل موتور ریخته اید، خیلی زودتر از 5000 کیلومتر دچار کثیفی می شود. رنگش تیره و تار شده و حالت چسبندگی زیادی پیدا می کند.
فکر می کنم تا همینجا کافی باشد.
باسلام چند رود پیش من مخزن روغن هیدرولیک خودرو روآ را شستشو دادم و دادم تعمیر کردند ،تعمیر کار به جای روغن هیدرولیک روغن ۲۰w_50 اس پیدی داخل مخزن ریخت آیا موردی ندارد ممنون میشوم جواب بدهید
درود بر شما
در این خصوص، قبلا در بخش نظرات همین پست راهنمایی شده است. روغن مناسب نیست و باید تغییر کند به روغن دنده SAE 75W80 که روغن گیربکس دستی است.
روغن موتور SAE 20W50 دارای گرید ویسکوزیته حدود ISO VG68 است. حال آنکه SAE 75W80 گرید ویسکوزیته اش روی ISO VG 46 می ایستد! بدیهی است که استفاده از روغن با گرید ویسکوزیته نامناسب موجب سفتی فرمان و تاخیر در پاسخ به فرامین شما خواهد شد.
در عین حال، از سوی دیگر، روغن موتور بدلیل فقر ادتیوهای EP اصولا انتخاب مناسبی برای سیستم های گیربکسی و جعبه فرمان نیست.
با درود، من یک سانتافه مدل ۲۰۰۹ موتور ۲۴۰۰ دارم. چند روز پیش به اشتباه حدود ۲۰ سیسی ( خیلی کم ) آب به محفظه روغن هیدرولیک ریختم . در حقیقت میخواستم آب به رادیاتور بریزم. در عرض ۱۰ دقیقه خودم را به تعویض روغنی رساندم و روغن هیدرولیک را با ساکشن خارج کرده و روغن جدید ریختن. آیا ممکن هست به سیستم هیدرولیک آسیبی برسد ؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
درود بر شما
با توجه به سرعت عمل در تعویض روغن و درعین حال، مقدار اندک آب ورودی به مدار هیدرولیک و عطف به این موضوع که روغن هیدرولیک خودروی شما آبگریز است، احتمال اینکه به قطعات مدار هیدرولیک سانتافه شما آسیب رسیده باشد، بسیار بعید است.