دانش روغنکاری

دانش روغنکاری

معرفی تکنیک های روغنرسانی و انالیز روانکار های صنعتی
دانش روغنکاری

دانش روغنکاری

معرفی تکنیک های روغنرسانی و انالیز روانکار های صنعتی

اندیس (شاخص) ویسکوزیته چیست؟

با درود فراوان

این پست از وبلاگ دانش روغنکاری به معرفی مشخصه ای از یک روغن اختصاص دارد که در انتخاب یک روانکار اهمیتی فوق العاده و بسیار حساس دارد. در این پست، قصد داریم به معرفی اندیس (شاخص) ویسکوزیته یا به اختصار VI (مخفف Viscosity Index) بپردازیم.

اندیس ویسکوزیته یا VI پس از ویسکوزیته سینماتیک (معمولا در دو دمای 40 و 100 درجه سلسیوس) در جایگاه سوم پارامتر های مهم در انتخاب یک روغن قرار می گیرد. البته، گاه، بسته به نوع روغن و تجهیز، جای این اندیس با ویسکوزیته سینماتیک در دمای 100 درجه سلسیوس عوض شده و به جایگاه دوم ارتقا می یابد. اما، اشتباهی که گاهی اوقات کارشناس آنالیز روغن به آن دچار می شود، مستتر دانستن VI در گرید ویسکوزیته نامی یا کلاس ISO VG یک روغن (نو و کارکرده) است. این اشتباه، گاه به قیمت از دست رفتن فرصت تعمیر و بازگرداندن یک تجهیز به کار تمام می شود.

می دانیم که ویسکوزیته یک روغن مشخصه ای مکانیکی (و نه فیزیکی!) از یک روغن است که آیینه تمام نمایی از کیفیت استحکام زنجیره ملکول های هیدروکربنی آن به شمار رفته و با ایجاد اصطکاک بین زنجیره های ملکولی تشکیل دهنده ساختار شیمیایی روغن و میزان حرکت آنها در پاسخ به آن اندازه گیری می شود. بر این اساس، هر چه اصطکاک بین ملکولی بالاتر باشد، یا به عبارتی، هرچه زنجیره های ملکولی طویلتر باشند، روغن ویسکوزیته بالاتری را از خود نشان می دهد.  

با این تعریف، ویسکوزیته به دو نوع تقسیم می شود:

الف) ویسکوزیته دینامیک یا ویسکوزیته ظاهری: که به دو عامل رژیم جریان روغن (توربولانت یا لمینار) و دمای آن بستگی دارد. البته این وابستگی خطی نیست. بدین ترتیب، ویسکوزیته دینامیک به نوع روغن بستگی ندارد!

ب) ویسکوزیته سینماتیک: که حاصل تقسیم ویسکوزیته دینامیک در یک رژیم جریان خاص و یک بازه دمایی خاص بر دانسیته آن روغن در آن بازه دمایی است. بدین ترتیب، ویسکوزیته سینماتیک به نوع روغن بستگی دارد!

اما، آنچه که در کاتالوگ ها، بروشور ها، و برچسب های معرفی محصولات روانکار به مشتری به چشم می خورد، ویسکوزیته دینامیک روغن است. معمولا دانسیته روغن (آنهم در یک دمای خاص، معمولا 15 درجه سلسیوس) بصورت جداگانه در بروشور های معرفی روغن یا MSDS (مخفف Material Safety Data Sheet) آن داده می شود که کارشناس آنالیز روغن می تواند با تقسیم ویسکوزیته دینامیک بر دانسیته داده شده در این بروشور ها یا گزارش آنالیز واصله از آزمایشگاه، به مقدار ویسکوزیته سینماتیک یک روغن دست یابد.

ویسکوزیته دینامیک نقش بسیار مهم و تعیین کننده ای در تعیین ضخامت فیلم روغن و استحکام آن بازی می کند. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه، مطالعه پست «اهمیت استحکام فیلم روغن» در همین وبلاگ توصیه می شود. مشخصات عملکردی دیگری از روغن نیز از ویسکوزیته (سینماتیک یا دینامیک) تاثیر می پذیرند که شرح خلاصه ای از آنها در جدول 1 نشان داده شده است.

 

جدول 1: اثرات ویسکوزیته بر مشخصات عملکردی مختلف یک روغن


بدین ترتیب، بدون در نظر گرفتن حرارتی که جریان روغن در یک تجهیز تجربه می کند، صحبت کردن راجع به ویسکوزیته آن بی معنی خواهد بود. اما، نکته ای که در این میان اغلب از چشم کارشناسان آنالیز روغن، در مبحث انتخاب یک روغن، پنهان می ماند، این است که آنچه که در بروشور ها و سایر مدارک معرفی یک محصول روانکار بیان می شود، تنها ویسکوزیته آن محصول در یک دمای نقطه ای خاص است: 40 درجه سلسیوس؛ که اصلا برای تصمیم گیری درباره کیفیت و مناسبت آن با کاربردی که در نظر داریم، کافی نیست! آنچه که در تصمیم گیری برای انتخاب یک روغن نافذ است، دانستن واکنش یک روغن به تغییرات حرارتی محیط عملکردی آن از طریق افت ویسکوزیته دینامیک آن است. به دیگر سخن، برای انتخاب یک روغن (بویژه روغن های برینگی، توربینی، و موتوری) باید رفتار حرارتی روغن (منحنی ویسکوزیته دینامیک آن برحسب درجه حرارت) کاملا مشخص باشد. اما، این منحنی همیشه در دسترس نیست! اگر خیلی خوش شانس باشیم، ویسکوزیته دینامیک در دو نقطه دمایی 40 و 100 درجه سلسیوس را داریم! اینجاست که اندیس ویسکوزیته وارد می شود! این شاخص توسط E. Dean و C. Davis در سال 1929 ابداع شد. این شاخص، که مانند بسیاری از شاخص های مهندسی، بی بعد است در استاندارد ASTM D2270 تعریف شده و مطابق آن اندازه گیری می شود.

این شاخص، که روش پیدایش آن مانند عدد اکتان منشایی صفر و صدی (حداقل و حداکثری) داشته و براساس دو مقدار طبیعی و تجربی بدست می آید، براساس واکنش طبیعی دو روغن خام پارافینیک و نفتنیک اندازه گیری و سنجیده می شود. از مکانیک سیالات می دانیم که سیالات پارافینیک (که روغن خام حاصل از نفت پنسیلوانیا بیشترین تطابق با این تعریف را دارد) کمترین واکنش ویسکوزیته را در برابر حرارت دارند. بنابراین، عدد شاخص ویسکوزیته این روغن صد (VI = 100) فرض می شود. از سوی دیگر، سیالات نفتنیک (که روغن خام حاصل از نفت استحصالی از خلیج تگزاس بیشترین تطابق را با این تعریف دارد) نیز بیشترین واکنش ویسکوزیته را در برابر تغییرات حرارت داشته و بدین ترتیب اندیس ویسکوزیته آن صفر (VI = 0) است. بدین ترتیب، دو نقطه حداقل و حداکثر برای این شاخص تعیین شده است. بر این اساس، اگر رفتار حرارتی یک روغن بین دو دمای 40 و 100 درجه سلسیوس به روغن پنسیلواینایی نزدیک بود، شاخص ویسکوزیته آن 100 است. ولی اگر این رفتار به روغن خلیج تگزاس شبیه تر بود، شاخص ویسکوزیته آن به صفر نزدیکتر می شود.

بنابراین، هر چه شاخص ویسکوزیته یا VI یک روغن بالاتر باشد، تمایل به حفظ ویسکوزیته آن در بازه های دمایی مختلف و در اثر شوک های حرارتی بیشتر بوده و رفتار حرارتی روغن قابل پیش بینی تر است. پس می توان نتیجه گرفت که شاخص ویسکوزیته بالاتر به معنای کیفیت بهتر آن روغن است.

اما، این روش استاندارد برای اندازه گیری (یا به بیان بهتر: پیش بینی) شاخص ویسکوزیته یک روغن است. این بدان معنی است که با همین روش، می توان با دانستن ویسکوزیته دینامیک یا سینماتیک یک روغن در دو نقطه دمایی (مثلا 20 و 80 درجه سلسیوس) شاخص ویسکوزیته یک روغن را پیش بینی کرد. اما، اعداد 40 و 100 درجه سلسیوس، ایستگاه های استاندارد برای اندازه گیری شاخص ویسکوزیته هستند. روش شخصی نویسنده این پست بدین صورت است که ویسکوزیته دینامیک یک روغن در دو دمای 40 و 100 را وارد نرم افزار های محاسباتی مانند Excel یا MATLAB کرده و با اتصال این دو نقطه به یکدیگر، معادله خط را بدست می آورد. بدین ترتیب، عرض از مبدا و ضریب زاویه نمودار خطی بدست آمده نشاندهنده کیفیت رفتار حرارتی یک روغن است. هرچه عرض از مبدا این خط بیشتر و بالاتر باشد، بدان معنی است که ویسکوزیته دینامیک روغن با شتاب و شیب بیشتری در اثر شوک حرارتی کاهش می یابد. به نمودار شکل 1 نگاه کنید.


 

شکل 1: نمودار ویسکوزیته خطی (بین 40 و 100 درجه سلسیوس) دو روغن موتوری و کمپرسوری (خطا: صفر)

 

سوالی که در اینجا مطرح می شود آن است که عدد مناسب برای شاخص ویسکوزیته روغنی که می خواهیم انتخاب کنیم، چقدر باید باشد؟ آیا استاندارد و مرجعی در این باره برای تصمیم گیری هست؟

پاسخ به این سوال کمی مشکل است و بستگی به شرایط تجهیز دارد. روغن هایی تولید شده اند که شاخص ویسکوزیته ای بیش از 400 دارند. اما، اکثر روغن های صنعتی موجود در بازار شاخص ویسکوزیته ای بین 90 تا 160 دارند. مقدار شاخص ویسکوزیته مناسب برای یک عملکرد، معمولا بصورت تجربی تعیین می شود و استاندارد یا مرجع خاصی در این مورد وجود ندارد. بعنوان مثال، برای توربین های بخار، شاخص ویسکوزیته نباید از 95 پایینتر بوده و برای موتور های درونسوز خودرویی، شاخص ویسکوزیته کمتر از 100 پسندیده نیست. در مورد روغن های برینگی، معمولا شاخص ویسکوزیته بالا مناسبتر است و معمولا شاخص ویسکوزیته کمتر از 120 مناسب تشخیص داده نمی شود. بطور کلی، موارد تجربی زیر می تواند در انتخاب روغنی یا اندیس ویسکوزیته بالا یا پایین مورد توجه واقع شوند:

 

الف) شاخص ویسکوزیته بالا برای موارد زیر کاربرد دارد:

- مقدار بهینه ای برای ویسکوزیته روغن معلوم نباشد؛

- بارگذاری یا سرعت چرخش یکسان یا یکنواخت نباشد؛

- دمای عملکردی متفاوت و متغیر باشد؛

- قصد بر بهینه سازی انرژی در بین باشد؛

- قصد بر افزایش طول عمر روغن (افزایش بازه تعویض روغن) باشد؛ و

- قصد بر کاهش MTTR  و افزایش MTBF باشد.

 

ب) شاخص ویسکوزیته پایین در موارد زیر صاحب کاربرد است:

- بارگذاری و سرعت چرخش معلوم، ثابت، و یکنواخت باشد؛

-  دمای عملکردی تجهیز یکنواخت باشد؛ و

- مقدار بهینه ای برای ویسکوزیته سینماتیک در یک بازه دمایی خاص معلوم بوده و قابل دستیابی باشد.

 

مطالعه موردی: اکنون، به مقایسه دو روغن می پردازیم که هر دو از یک گرید هستند (ISO VG 150). یکی مینرال (بعنوان روغن A) و دیگری سینتتیک (با نام روغن B). اما، شاخص ویسکوزیته روغن مینرال 95 و روغن سینتتیک 150 است. حال، رفتار حرارتی این دو روغن را از نقطه دمایی منفی 20 تا مثبت 100 درجه سلسیوس بررسی می کنیم. این رفتار حرارتی در جدول 2 نشان داده شده است.

 

جدول 2: مقایسه رفتار حرارتی دو روغن مینرال و سینتتیک از یک گرید (ISO VG 150)

 

مقایسه داده های جدول 2 بیانگر آن است که با وجود عدم تفاوت چشمگیر دو روغن در دمای 40 درجه سلسیوس، شاهد تفاوت 236 درصدی ویسکوزیته سینماتیک در دمای منفی 20 و منفی 25 درصدی در دمای 100 درجه سلسیوس هستیم. پس از این دو روغن، با اینکه در دمای 40 درجه سلسیوس تفاوتی با هم ندارند، اما در صورت بروز شوک حرارتی تفاوت رفتاری فاحشی از خود نشان می دهند.

 

شکل 2: نمودار شماتیکی از شش نوع روغن با یک گرید ویسکوزیته، ولی شاخص ویسکوزیته متفاوت

 

بدین ترتیب، در انتخاب یک روغن یا جایگزین سازی آن نباید تنها به ویسکوزیته دینامیک یا بطور خلاصه به گرید ISO VG آن دقت کرد. بلکه، اندیس ویسکوزیته آن را نیز باید در نظر گرفت. پیشنهاد نویسنده این است که بجای مقایسه اعداد موجود در کاتالوگ روغن های مختلف برای انتخاب یک کدام، بهتر است ویسکوزیته دینامیک هر روغن را در دو نقطه دمایی 40 و 100 درجه سلسیوس رسم کرده و مانند شکل 2 نمودار خطی چند روغن را بصورت هندسی با هم مقایسه کرد.

نظرات 11 + ارسال نظر
احمدی دانیال شنبه 25 دی 1400 ساعت 18:33

سلام استاد
رابطه ویسکوزیته با دما غیر خطی است پس چرا در نمودارهای شاخص گرانروی این رابطه خطی است؟

درود بر شما

بنده با لقب «استاد» صدها هزار کیلومتر فاصله دارم. البته که این نظر لطف شما به بنده است.
در خصوص سوالی که طرح فرموده اید، توصیه می کنم به مقاله «ویسکوزیته» چاپ شده در نشریه نگهداری و تعمیرات در صنایع نفت، گاز، و پتروشیمی به آدرس وبسایت http://www.netsanews.ir مراجعه بفرمایید. پاسخ سوال شما به تفصیل در آن مقاله چند قسمتی درج شده است.

سید علیرضا شنبه 20 آذر 1400 ساعت 09:27

سلام مجدد
با سپاس از بذل توجه و راهنمایی شما، همانطور که فرمودید مشخصا باریم دارای خواص الاستیک مطلوب تر و حتی سختی حدود 2 برابر لیتیم است. دمای ذوب باریم نیز بالاتر از لیتیم است اما این مقدار برای هر دو بسیار بالاتر از دمای کاری تجهیز مورد استفاده ما است. البته به لحاظ ظرفیت گرمایی و همچنین خواص انتقال حرارتی لیتیم نسبت به باریم وضعیت بهتری دارد و با توجه به اینکه سورس حرارتی در عمل تنش های ویسکوز حین کار و همچنین آثار چرنینگ در ابتدای راه اندازی هستند، طبیعتا باید لیتیم دمای کمتری را تجربه کند.
تجهیز ما یک غلتک افقی است که داخل بوش هر سمت آن دو عدد (یعنی در مجموع 4 عدد) بیرینگ RNA 4900 قرار میگیرد. بنابرین توزیع تنش مکانیکی و حرارتی به شکل بهتری انجام می شود. ضمن اینکه در کاتالوگ تجهیز 3 نوع گریس معرفی شده است که شامل موارد زیر است:
KLUBER-ISOFLEX NB52
KLUBER-ISOFLEX LDS 18 SPEC A
KLUBER-STABURAGS NBU12/300KP
همه این گریس ها دارای صابون باریمی هستند.
دو گریس اول دارای روغن پایه سنتتیک با شاخص گرانروی 151 و 177 هستند و رنج ویسکوزیته آنها به ترتیب بین 30 تا 6 و بین 15 تا 4 است.
اما گریس سوم دارای روغن پایه معدنی با شاخص گرانروی 89 و رنج ویسکوزیته بین 220 تا 18 است.
شرکت آلمانی دیگری به نام BECHEM نیز گریس مناسب برای این تجهیز تولید می کند که بر پایه صابون لیتیم است.
BECHEM-BERLUB KR-EP TEX 2
که دارای روغن پایه سنتتیک با شاخص گرانروی 177 و رنج ویسکوزیته بین 15 تا 4 است.
این گریس ها همگی برای استفاده در تجهیز مورد نظر ما توصیه شده اند منتهی از ابتدا گریس NBU12 مورد استفاده قرار گرفته است. همانطور که مشاهده می شود خواص سه گریس دیگر کاملا با گریس مورد مصرف ما متفاوت است و جای تعجب دارد که چطور همزمان برای استفاده در یک محل توصیه شده اند.
خوشحال میشم اگر بیشتر بنده رو راهنمایی بفرمایید.

سید علیرضا پنج‌شنبه 18 آذر 1400 ساعت 09:32

ضمن عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما
بابت مطلب بسیار مفید و کاربردی که قرار دادین بسیار ممنونم.
بنده در تلاش هستم تا گریس معادل ایرانی برای رولبیرینگ یکی از ماشین آلات ریسندگی پیدا کنم.
چیزی که در این مورد برای من مشکل ساز هست تعیین دقیق ویسکوزیته روغن پایه گریس هست.
سرعت دورانی نسبی بین شفت و رول بیرینگ 10500 دور بر دقیقه و قطر متوسط رولبیرینگ 18 میلیمتر هست. داده های نموداری با توجه به دمای کاری حدود 80 درجه سلسیوس، گرانروی نزدیک به 30 سانتی استوکس در دمای 40 رو پیشنهاد میدن. که عملا حین کار گرانروی کمتری رو خواهد داشت. منتهی گریس پیشنهادی کاتالوگ از نوع کلوبر NBU12 هست که طبق دیتاشیت گرانروی روغن پایه 220 سانتی استوکس رو در دمای 40 داره. بنده متوجه شدم که این گریس به دلیل پایین بودن شاخص گرانروی در شرایط کاری بیرینگ ما دارای گرانروی بسیار پایین تری هست. منتهی هنوز هم چیزی حدود 80 خواهد بود. با این وجود این گریس داره به بهترین شکل عمل میکنه و هفته ای یکبار تجدید میشه. ما گریس های مختلفی رو سفارش دادیم و استفاده کردیم که در بهترین حالت 3 روز جوابگو هستند.
ویژگی خاص این گریس استفاده از تیکنر صابونی باریم کمپلکس هست که در ایران پیدا نمیشه و ما سعی داریم با استفاده از تیکنر لیتیوم کمپلکس معادلش رو بسازیم. آیا ویژگی خاصی در باریم وجود داره که ما با وجود استفاده از روغن پایه سنتتیک با شاخص ویسکوزیته بالا کماکان نمیتونیم خواص مطلوب رو بگیریم یا مشکل از جای دیگه س؟
ممنون میشم اگر بتونید بنده رو در این مورد راهنمایی کنید؟

درود بر شما

داده های برینگ و محاسبات انتخاب لوبریکانت شما را خواندم و البته با نتیجه گیری شما موافق نیستم! چراکه در محاسبات خود اشتباه کرده اید و روغن پایه گریس نباید ویسکوزیته ای کمتر از ISO VG68 در دمای 40 درجه سلسیوس داشته باشد.
در این خصوص توصیه می کنم به مقالات «انتخاب گریس» و «انتخاب روغن برای Spherical Roller Bearing: مطالعه موردی» در وبلاگ دانش روغنکاری مراجعه فرمایید. البته مقاله «انتخاب گریس» نسخه چاپی هم دارد که در نشریه نگهداری و تعمیرات در صنایع نفت، گاز، و پتروشیمی به آدرس http://www.netsanews.ir منتشر شده است در چند قسمت که می توانید جهت تهیه نسخه چاپی با آن نشریه محترم تماس بگیرید.
اما بعد، برای اینکه خیال شما را از بابت تحقیقاتتان راحت کنم که بیش از این وقت خود را تلف نکنید، گریس لیتیمی حتی در حالت کمپلکس قادر به هماوردی با صابون باریمی نیست! یعنی دارید راه را از همان اول اشتباه می روید! علت؟! واضح است: برینگ شما از نوع رولربرینگ با تمرکز بار سنگین و در شرایط داغ عمل می کند که دور پایینی دارد. ناگفته پیداست که صابون لیتیم در چنین شرایط از هم خواهد گسیخت و گریس شما از حیض انتفاع خارج خواهد شد به طرفه العینی! دقیقا به همین دلیل بوده که آن آلمانی مادر مرده رفته دنبال فرمولاسیون باریم کمپلکس! وگرنه نه سرش درد می کرده، نه بیکار بوده، نه پولش زیادی کرده بوده که برود فرمولاسیون به آن پیچیدگی را درست کند بدهد دست شما و سایر مشتریان....!
جهت اطلاع، صابون های باریم (که شما با سنتز کمپلکس آن سروکار دارید) از بهترین عملکرد در برابر شوک حرارتی تحت بار سنگین برخوردار بوده و حتی گسستگی صابون نیز موجب تشکیل نمک های فلزی مخاطره آمیز برای سطح صیقلی رولرهای داخل برینگ شما نیز نخواهد شد.

meysam abdollahi پنج‌شنبه 27 آبان 1400 ساعت 17:13

درود برشما، از چه روغن هیدرولیکی بجای روغن هیدرولیک مینرال برای ترمز دوچرخه میشه استفاده کرد؟؟

درود بر شما

توصیه من روغن هیدرولیک کلاس H، گرید SAE 10 یا SAE 10W است که تقریبا معادل ISO VG 32 بوده و تمامی تولید کنندگان روغن هیدرولیک معتبر در ایران، اعم از بهران و ایرانول، آن را تولید می کنند.

برای اینکه بدانید روغن هیدرولیک کلاس H به چه معناست و مثلا چه فرقی با HVLP دارد و چه رفتار حرارتی از آن مورد انتظار است باید به مقاله «انتخاب روغن هیدرولیک» مراجعه بفرمایید. این مقاله نسخه وبلاگ ندارد و برای تهیه آن باید با دفتر نشریه «نگهداری و تعمیرات در صنایع نفت، گاز، و پتروشیمی« به آدرس http://www.netsanew.ir تماس بگیرید.

مهدی شنبه 15 آبان 1400 ساعت 21:42

خیلی ممنون و متشکر از پست خوبتون

زهره چهارشنبه 14 مهر 1400 ساعت 17:45

با سلام مجدد.خیلی ممنون از شما به خاطر وقتی که گذاشتین و اینقدر سریع جواب سوال بنده را دادین.پستی رو که نعرفی کردین رو مطالعه کردم.همونطور که حدس زدین موضوع معادل سازی روغن خارجی shell telus s2v46 مورد استفاده در جرثقیل کایرو با نوع داخلی ایرانول hv46 هست.که جدول عملکردیشون مشابه هست.البته من تقاضای ازمونهای اضافه مثل شمارش ذرات و انالیز عنصری و میزان کف و جداپذیری هوا و اب رو هم تقاضا کردم.اگه اونها هم اوکی بودن چه موارد انالیز ی رو برای پایش وضعیت و با چه تناوبی باید در نظر گرفت که مطمئن باشیم روغن داخلی هنوز هم کیفیت داره.

درود بر شما

هر دو روغن ایرانول HV46 و Shell Tellus S2V46 از نظر کلاس عملکردی در یک کلاس (همان HV) قرار دارند. بنابراین، اصلا نیازی به مدلسازی رفتار حرارتی این دو روغن نبود! برای اطلاعات بیشتر در این مورد، توصیه می کنم به مقاله «انتخاب روغن هیدرولیک» چاپ شده در نشریه نگهداری و تعمیرات در صنایع نفت، گاز، و پتروشیمی (آدرس وبسایت: http://netsanews.ir) مراجعه بفرمایید. این مقاله نسخه وبلاگ ندارد.

و اما، در مورد تست هایی که درخواست کرده اید، انجام این تست ها هدر دادن وقت و پول است! تنها تستی که باید درخواست می کردید از آزمایشگاه معتمد یا خود تامین کننده، آزمون TOST(تعریف شده در استاندارد ASTM D943) بود. این آزمون بهترین معیاربرای سنجش کیفیت ادتیوهای آنتی اکسیدان و ضدخوردگی در ساختار روغن ایرانی است. آزمون دیگری که برای روغن نو لازمست درخواست کنید، آزمون تمیزی روغن براساس ISO 4406 است که نتیجه لازم باید بهتر از 21/19/16 باشد. برای روغن نو، همین دو تست، بعلاوه VI کافیست.
در خصوص بخش آخر سوال شما برای تست های پایش وضعیت، همچنان دو تست TOST و تست تمیزی روغن براساس ISO 4406 کفایت می کند. این دو تست برای یک روغن هیدرولیک کار کرده آینه تمام نمای سلامت آن است. وقت خود را با سفارش و تفسیر نتایج آزمون هایی مانند شمارش ذرات، TAN، آنالیز عناصر، pH، و... تلف نکنید! تناوب تست های پایش وضعیت روغن (OCM) نیز می تواند بسته به ساعت کارکرد جرثقیل تعیین شود. هیچ الزام و استانداردی در این خصوص وجود ندارد.

زهره چهارشنبه 14 مهر 1400 ساعت 11:20

با سلام و تشکر از مطالب بسیار ارزنده تان سوال من این است که اگر دو روغن هیدرولیک یکی داخلی و یکی خارجی دارای ویسکوزیته در ۴۰ و ۱۰۰ و شاخص ویسکوزیته و دمای ریزش تقریبا مشابه باشن میشه گفت رفتار حرارتی دو روغن دربازه دمای پایین و بالا یکی است.در مورد روغن خارجی ویسکوزیته در دمای منهای ۲۰ هم مشخصه ولی روغن داخلی خیر.

درود بر شما
علت عدم ارائه اطلاعات درباره رفتار حرارتی روغن در بازه زیر صفر (درجه سانتیگراد) در روغن های داخلی را می توان در عدم دسترسی به امکانات آزمایشگاهی مربوطه در ایران جستجو کرد و فکر می کنم تنها آزمایشگاه مربوط به پژوهشگاه نفت باشد که برخی از روغن ها را می توان در دمای منفی 18 درجه سلسیوس تست کرد.
و اما، برگردیم به سوال شما، پاسخ مثبت است...البته با احتیاط واجب! این احتیاط واجب از کجا می آید و چرا واجب است؟! از آنجا که رفتار روغن ایرانی در برودت مشخص نیست و اگر مدل کنید رفتار روغن را روی نمودار، این رفتار به ضابطه ای ریاضی و چند جمله ای معمولا درجه سوم ختم می شود که اگر اطلاعات رفتار حرارتی در سرما وجود نداشته باشد، این معادله بدست نخواهد آمد یا حداقل می توان گفت که پاسخ لازم را نمی توانید از آن بدست آورید. چاره کار چیست؟ اگر درگیر معادلسازی دو روغن ایرانی و خارجی هستید، در خصوص عملکرد روغن در سرما با احتیاط برخورد کنید. در این مورد، پستی را جدیدا در وبلاگ آپلود کرده ام که رفتار دو روغن کمپرسوری بهران 1045 و Ingersoll-Rand را با یکدیگر مقایسه کرده ام از نظر رفتار حرارتی که احتمال زیاد برای شما مفیدباشد. عنوان پست هست: «معادلسازی روغن اولتراکولانت با بهران: مطالعه موردی»

mahsa mirzaei یکشنبه 27 تیر 1400 ساعت 15:34

بسیار جامع و شیوا بود و استفاده زیادی بردم. سپاسگزارم

محمد حسین دوشنبه 17 آذر 1399 ساعت 18:50

احسنت بر شما
مطالب بسیار با ارزش و مفید بود
پیروز باشید

حبیب خواجه پنج‌شنبه 18 اردیبهشت 1399 ساعت 22:15

با درود خیلی عالی بود چند وقتی درگیر تبدیل ویسکوزیته دینامیک به سینماتیک بودم و سوالاتی داشتم و با خواندن مطالب وبلاگ حل شد. زنده باد جناب دکتر امینیان

Rahman Nozhatzadeh جمعه 12 اردیبهشت 1399 ساعت 08:43 http://Asiajuleh.com

با درود مطالب بسیار عالی وروان رسا ومفید بود به امید ارائه مطالب بیشتر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد