دانش روغنکاری

دانش روغنکاری

معرفی تکنیک های روغنرسانی و انالیز روانکار های صنعتی
دانش روغنکاری

دانش روغنکاری

معرفی تکنیک های روغنرسانی و انالیز روانکار های صنعتی

تفسیر عنصر Si در نتایج آنالیز روغن

با درود بیکران به تمامی مخاطبان محترم

موضوعی که در این پست بدان پرداخته می شود، یکی از اشتباهات رایج در آنالیز روغن بوده و در قالب سطح پیشرفته دوره آموزشی آنالیز روغن و با سرفصل «اشتباهات رایج در آنالیز روغن» بصورت مفصل توضیح داده می شود. اما، در اینجا، هدف آشنایی بیشتر مخاطبین با یکی از بزرگترین و رایجترین اشتباهات رایج در تفسیر گزارش آنالیز عناصر نمونه های روغن نو و کارکرده واصله از آزمایشگاه است. فراوانترین اشتباهات در تفسیر حضور عنصر سیلیسیم (Si) پیش می آید و اگر کارشناس آنالیز روغن از تجربه و دانش کافی برخوردار نباشد، می تواند در تفسیر حضور این عنصر دچار اشتباه شده و با همین لغزش، هزینه های هنگفتی را به مالک تجهیز تحمیل کند.

در دوره های سطح مقدماتی و گاه متوسط آنالیز روغن معمولا با این مثال روبرو هستیم که گزارش آزمون آنالیز عناصر یک نمونه روغن کارکرده بدست شما می رسد، در این گزارش، عنصر Si نسبت به ادوار قبل اصطلاحا Single Rise شده است. بنظر شما چرا سیلیس در روغن بالا رفته و منشا آن چیست؟

بسیاری از منوآل های تعمیر و نگهداری و در عین حال، منابع مطالعاتی در زمینه آنالیز روغن و پایش رفتار مقطعی (Condition Monitoring) در این زمینه نظر قاطعی دارند: آلودگی محیطی، ورود گرد و خاک به جریان روغن! و متعاقب آن توصیه به تعویض فیلتر های هوا و گاهی تعویض زودهنگام روغن!

خب! صد البته که راهنمایی و توصیه منوآل تعمیر و نگهداری و در عین حال، نظر منابع مطالعاتی و مراجع دانش پایش رفتار مقطعی ماشین آلات صنعتی رد خور ندارد! و تخطی از آنها به صلاح نیست! اما، باید توجه داشت که تجربه شخصی و پس از آن، مطالعات میدانی انجام گرفته توسط نویسنده این سطور نشاندهنده آن است که Single Rise شدن عنصر سیلیسیم همیشه به معنای آلودگی محیطی نبوده و گاه فیلتر های هوا تازه تعویض شده و وظیفه خود را به خوبی انجام می دهند، اما همچنان شاهد Si-Hi (سای-های: روند کلی افزایش سیلیس در نمونه های روغن) شدن نتایج آزمون های عنصری روغن هستیم. چیزی که قصد داریم در این پست اشاره کنیم، بخشی از مطالبی است که در سطح پیشرفته آنالیز روغن ارائه می شود. چراکه دوره پیشرفته آنالیز روغن بیشتر جای انتقال تجارب است و خیلی کمتر از قبل راجع به روش های استاندارد و آکادمیک در آن صحبت می شود.

عنصر سیلیسیم، از نظر فراوانی در کره زمین، پس از اکسیژن قرار می گیرد. بنابراین، یکی از عناصری است که همیشه در گزارش آزمون آنالیز عناصر یک روغن (چه کارکرده و چه نو) باید مشاهده شود، این عنصر است. وجود این عنصر (بسته به میزان حضور گزارش شده در نتایج آزمون برحسب ppm)، می تواند نشاندهنده تمایل جریان روغن به رفتار فرساینده بویژه در برابر قطعات ساخته شده از آلیاژ های نرمی مانند انواع آلیاژ های مس و آلومینیوم تعبیر شود. اما، از سوی دیگر، باید توجه داشت که سیلیس ماده اصلی تشکیل دهنده ادتیو های ضد کف (Anti-Foam) به شمار می رود که در ساختار بسیاری از روغن ها به فراوانی مورد استفاده روغنسازان قرار می گیرد. مصرف این ادتیو بویژه در روغن های بازیافتی و تصفیه شده بیشتر از قبل هم هست. نمودار شکل 1 مقایسه ای از میزان مصرف ادتیو های ضد کف در انواع مختلف روغن را برحسب ppm نشان می دهد.

 

شکل 1: میزان حضور سیلیسیم در انواع مختلف روغن نو

 

البته، نباید این نکته را از نظر دور داشت که مقدار حضور سیلیسیم در یک کلاس خاص از روغن (مانند روغن موتور مینرال) نیز از یک برند روغنساز تا برند دیگر می تواند متفاوت باشد که بدلیل اعمال روش های مختلف و متفاوت در شیرین سازی محصول، و در عین حال، فرآیند امتزاج ادتیو های فعال و غیرفعال، کاملا طبیعی و نرمال است.

بر این اساس، بسیاری از آزمایشگاه های آنالیز روغن، حد تجربی 20ppm را برای عنصر سیلیسیم بعنوان خط قرمز و محدوده هشدار در نظر گرفته اند که پایه ای آماری داشته و پس از این محدوده، ارائه هشدار به مالک تجهیز یا خریدار محموله روغن لازم و ضروری تلقی می شود.

از دیگر سو، آنالیز نمونه ای از محموله روغن نو وارد شده به یک مجتمع صنعتی یا تعمیرگاه نیز خود معیاری برای بسیاری از کارشناسان تعمیر و نگهداری تجهیزات و ماشین آلات صنعتی محسوب شده و برای بسیاری از کارشناسان آنالیز روغن، به نوعی، پایه کار برای پیش بینی رفتار ماشین فرض می شود.

تشخیص و تعیین منبع ورود سیلیس به نمونه روغن باید با دقت و وسواس صورت گیرد. چراکه منابع این عنصر متنوع بوده و باید بمنظور تشخیص صحیح منبع از تکنیک های مقایسه ای استفاده کرد. بدین ترتیب که کارشناس آنالیز روغن نباید تنها Single Rise شدن سیلیس را معیار قرار دهد. البته، تکیه بر Single Rise شدن هر عنصر می تواند نقطه اتکای خوبی برای هشدار و توجه بیشتر به نتایج آنالیز های بعدی تلقی شود. اما دلیل کافی برای تصمیم گیری نیست. جدول 1 منابع بالقوه با توجه به افزایش سطح برخی از عناصر را نشان می دهد و می تواند بعنوان راهنما مورد استفاده کارشناسان آنالیز روغن قرار گیرد.

 

جدول 1: راهنمایی برای تشخیص منابع آلودگی جریان روغن با توجه به مقایسه ای از آنالیز عناصر

 

اما، نویسنده، براساس تجارب و مطالعات خود، معیار های ارائه شده در جدول 1 را کافی نمی داند. چراکه آنالیز عناصر شیمیایی هیچگاه کفایت لازم بمنظور تصمیم گیری درباره وضعیت یک روغن را ندارد! این آزمون گرچه لازم است، اما بهیچوجه کافی نیست! یکی از روش هایی که توسط نویسنده این سطور آزمایش شده است، تقسیم ویسکوزیته سینماتیک در دمای 40 درجه سلسیوس بر مقدار سیلسیم گزارش شده است. این شاخص که بصورت Vis/Si بیان می شود، در صورت افزایش غیر خطی (توانی یا چند جمله ای درجه دوم) می تواند نگران کننده باشد. راهکار دیگری که در زمینه مقایسه چند معیاره (بویژه در مورد فرسایندگی بابیت ها) مناسب است، مقایسه همزمان سه شاخص عنصر سیلیسیم، آنتیموان (یا سرب)، و عدد اسیدیته کل (در مورد برخی روغن ها، عدد قلیاییت کل) است که باید بصورت تجمعی و روی یک نمودار دیده و تفسیر شوند. شکل 2 را ببینید.

 

شکل 2: نمونه ای از یک نمودار تجمعی مقایسه ای چند معیاره

 

در نمودار شکل 2، تفسیر اولیه حاکی از رفتار فرساینده روغن است.

البته، در کنار معیار های اندازه گیری آنالیز روغن، می توان بر داده های میدانی (اعم از مصرف روغن، افزایش سرریز، افزایش مصرف سوخت، و...) نیز تکیه کرده و آنها با به نتایج آنالیز برخی از عناصر نشان داده شده در جدول 1 مرتبط کرد. نمودار شکل 3 را ببینید.

 

شکل 3: مثالی از یک نمودار تجمعی نتایج آنالیز عناصر و داده های میدانی

 

یکی دیگر از معیار های تصمیم گیری برای ورود گرد و خاک به جریان روغن، نسبت مستقیم سیلیسیم به آلومینیوم است. همانطور که می دانیم، بیشتر خاک از سیلیکا یا SiO2 تشکیل شده است. اما، آلومینا یا Al2O3 نیز یکی دیگر از اجزای تشکیل دهنده خاک است که در تمامی مکان های کره زمین ترکیب دوم پس از سیلیکا در تشکیل خاک است. بنابراین، می توان با تقسیم سیلیس بر آلومینیوم به شاخصی برای آلودگی جریان روغن به گرد و غبار بدست آورد. میزان این شاخص، بصورت تجربی، اگر بیش از 3 باشد، نشاندهنده آلودگی جریان روغن به گرد و غبار است. اما، نکته ای که نباید از یاد برد، ترکیب شیمیایی خاک است. مطابق مطالعات صورت گرفته توسط نویسنده، در برخی از مناطق میهن عزیزمان ایران، خاک با ترکیبات نمکی حاوی سدیم، کلسیم، و پتاسیم همراه است. بنابراین، حاصل تقسیم سیلیسیم بر حاصل جمع آلومینیوم، سدیم، کلسیم، و پتاسیم یعنی Si/(Al+xNa+yCa+zK) می تواند بعنوان شاخص دیگری مد نظر قرار گیرد. حروف x، y، و z ضرایب تصحیحی هستند که توسط نویسنده در حال تحقیق بوده و بزودی طی مقاله ای در نشریه Tribology in Industry، چاپ صربستان، مقدار هر یک از آنها پیشنهاد داده خواهد شد.

اما، تا قبل از آن، می توان از نمودار مقایسه ای تجمعی پنج معیاره ای که روند افزایشی/کاهشی هر یک از عناصر Si، Al، Na، Ca، و K را نشان می دهند (مانند نمودار شکل 2) بعنوان ابزاری برای تصمیم گیری استفاده کرد. استفاده از این نمودار، بویژه برای تجهیزاتی که در مناطق دریایی/کوهستانی/صحرایی قرار داشته باشند (مانند عسلویه و بند دیر) کاربرد بیشتری داشته و توسط نویسنده امتحان شده است.

نظرات 7 + ارسال نظر
مجید ابراهیمی پنج‌شنبه 27 آبان 1400 ساعت 11:51

با سلام
ضمن خسته نباشید بنده از مقاله های شما مطالب زیادی یاد گرفته و در موقعیت کار خود بسیار مفید بوده
والانم مسئول پشتیبانی و ماشین آلات یکی از معادن کشور هستم
می خواستم ازتون خواهش کنم آخرین مقاله ها و تفسیرهای خودتون رو درباره روغن ها و روغنکاری رو برام ارسال کنین. ممنون

زهره چهارشنبه 26 آبان 1400 ساعت 09:52

با سلام خدمت شما.سوال من این است که ایا سیلیسی که از طریق گرد و خاک وارد روغن می شود از لحاظ ساختاری با سیلیس موجود در ادتیو ضدکف یا اببندهای سیلیکونی متفاوت هست و انچه خطرناک و ساینده شدید محسوب می شود فقط همانی است که از طریق گرد و خاک وارد روغن می شود یا فرقی نمیکنه و در هر حال افزایش سیلیس خطرناک و ساینده است.و دوم اینکه ایا این درسته که ذرات سیلیسی که مثلا از طریق الودگی خارجی و گرد و خاک وارد روغن میشن اگر اندازه بزرگ هم داشته باشن به خاطر اینکه لای قطعات گیر میکنن خرد و ریز شده و حتی به حد یک میکرون میرسن.و سوم اینکه اندازه ذرات سیلیسی که از طریق ضد کف یا واشر سیلیکونی وارد روغن میشه بزرگ هستن یا در همون حد هستن که با اسپکتروسکوپی قابل شناسایی هستن‌.ممنون میشم من رو راهنمایی کنید.

درود بر شما
پاسخ سوالات به ترتیب:
- سیلیسیم یا سیلیکون گونه های ترکیبی متفاوتی دارد و اثربخشی هرکدام از این گونه ها با یکدیگر متفاوت خواهد بود. پاسخ این سوال شما مثبت است...بله، ساختار سیلیسیم موجود در گرد و غبار با ساختار سیلیکون موجود در ادتیوهای ضدکف متفاوت است. اما، ماهیت اصلی این دو ماده یکیست! مثلا، ماهیت ذغال کبابی و الماس هر دو کربن است. منتها، ساختار این دو جسم با هم فرق دارد!

- خیر! هر گردی، اصطلاحا، گردو نیست! علت اینکه سالها پیش دوره پیشرفته آنالیز روغن موتور در راه آهن را برگذار کردم نیز همین است. تشخیص سیلیس مخرب از سیلیس غیرمخرب در گزارش نتایج آنالیز روغن نیازمند دانش و تجربه است.

- خیر! این ادعا صحیح نیست و بسیار ساده لوحانه است اگر فکر کنیم که ذرات گرد و غبار با هر اندازه ای وارد جریان روغن شده و لای مثلا چرخدنده های گیربکس له و آسیاب می شوند!! ذرات موجود در گرد و غبار تا حدی می توانند وارد جریان روغن شوند و از یک مقدار بزرگتر یا ته نشین می شوند یا در نقاط سکون مدار روغن مانند رادیاتور گیر می افتند. مقاله ای با عنوان "فرسایش در روانکاری" را در دست نگارش دارم که به همین موضوع می پردازد.

- اندازه ذرات سیلیکونی ادتیوها بسته به فناوری سنتز آنها دارد. در مورد روغن های موتوری Heavy Duty، سایز ذرات با اسپکتروسکوپی قابل تشخیص است. البته به شرط نداشتن آلودگی نمونه...روغن های تصفیه شده، بازیافتی، و بی کیفیت، اندازه ذرات معمولا بزرگتری دارند.

لاریجانی یکشنبه 9 خرداد 1400 ساعت 10:01

با سلام و خسته نباشید به جنابعالی به خاطر وقتی که برای پاسخگویی به سوالات می گذارید، سوال من این است که آیا منظور شما در نحوه صحیح مخلوط کردن روغنها(که در پاسخ به سوالهای قبلی به آن اشاره کردید)این است که باید مراقبتهای لازم در خصوص پیشگیری از ورود ذرات و آلودگیهای محیطی انجام پذیرد یا چیز دیگری است که متاسفانه من از آن اطلاع ندارم؟ میشه راهنمایی کنید تا این شبهه برایم برطرف شود.ممنون

درود دوباره

خیر، منظور بنده از مخلوط سازی روغن ها، اشاره به متن سوال قبلی شماست جناب لاریجانی...مرقوم فرموده بودید که دو نوع روغن موتور از دو تامین کننده را خریداری کرده اید برای تعدادی لکوموتیو، و گویا در حال استفاده همزمان از این دو روغن موتور هستید. بنابراین، حدس زدم که از این دو روغن در حالت مخلوط استفاده می کنید.

لاریجانی سه‌شنبه 4 خرداد 1400 ساعت 17:08

با سلام مجدد خدمت شما استاد عزیز. در مورد شاخص فرسایندگی که در مقاله به اون اشاره کرده اید یعنی نسبت ویسکوزیته در دمای ۴۰ به مقدار لیسیس.ایا در انالیزهای متناوب روغن کارکرده این نسبت باید سیر افزایشی داشته باشد و یا اینکه میتواند سیر نزولی هم داشته باشد.البته بقیه عناصر مثل کروم و اهن و سرب هم به همراه سیلیس در انالیزها افزایش دارند ولی ویسکوزیته به نسبت افزایش وضعیت بحرانی سیلیس خیلی افزایشی نیست و به همین دلیل این نسبت روند نزولی پیدا کرده.ایا امکان دارد انالیز اشتباه باشد؟ قبلا از تعدد سوالات عذرخواهی میکنم.

درود بر شما
واللا شاخص فرسایندگی یا Erosivity Index هنوز از طرف بنده در حال مطالعه است و مشغله کاری جلوی انتشار مقاله اش را گرفته است.
در مورد نسبت ویسکوزیته به سیلیس (Vis40/Si)، با کهنه شدن روغن و افزایش روند فرسایندگی آن، این شاخص باید یک خط تقریبا صاف باشد. یعنی نباید روندی شدیدا افزایشی یا کاهشی داشته باشد. این شاخص کاملا تجربی و منحصر به مطالعات بنده است و برحسب اتفاق جواب داده!
در صورت افزایشی شدن این شاخص، شاهد آلودگی جریان روغن با عوامل بیرونی هستیم...مثلا ضدیخ یا روغن ترمز ممکن است در جریان روغن موتور ورود کرده باشد. یا حتی ممکن است شاهد آلودگی آب رادیاتور باشیم در جریان روغن به مقدار بسیار اندک که موجب پریدن آب می شود (چون بهرحال دمای روغن موتور از دمای آب خیلی بالاتر است)، اما ذرات و رسوبات همراه آب رادیاتور که ادتیوهایی مثل نالکو (نیتریت سدیم) نیز در آن فراوان است، در رفتار نمونه روغن شما اثر خودش را نشان می دهد که اولین آنها افزایش ویسکوزیته و کاهش سیلیسیم است. در این تیپ مواقع، آنالیز هارمونیک عناصری که در مقاله «تشخیص آلودگی روغن با هوا و آب» درج شده کمک خوبیست.
اما برعکس، زمانیکه نسبت Vis40/Si روندی به شدت کاهشی داشته باشد (البته به تجربه این را بیشتر در روغن های توربینی دیده ام)، بیانگر دو حالت است: یا آلودگی محیطی در جریان روغن بالاست که باید فیلترینگ و کیفیت واشرها بررسی شود...یا اینکه روغن از پایداری شیمیایی بالایی برخوردار نیست (مخصوصا اگر پس از سرریز این اتفاق بیافتد). این بدان معنی است که روغن نو مصرفی در فرآیند شیرین سازی اش در پاتیل روغن ادتیوهای ضدکف حاوی سیلیس بیش از حدی دریافت کرده که بیشتر به دلیل اشکال در فرآیند تصفیه آن روغن است. معمولا چنین حالتی در روغن های نویی دیده می شودکه حاصل تصفیه روغن های سوخته هستند و فرآیند تصفیه درست و درمانی هم ندارند. حال آنکه روغن موتورهای سنگین بدلیل حساسیت های ویژه ای که روی آنها هست، حتما باید حاصل برش نفت خام باشد.

لاریجانی سه‌شنبه 4 خرداد 1400 ساعت 09:31

با سلام و سپاس فراوان از پاسخگویی شما.ببخشید فقط میشه بفرمایید میزان کلسیم را به چه منظور باید در روغن نو (جداگانه و مخلوط شده دو روغن نو) اندازه گیری شود؟

درود دوباره
ای کاش در کارگاه آموزش آنالیز روغن موتور که تاکنون دوبار در حاشیه کنفرانس بین المللی موتورهای درونسوز برگزار است و البته پاورپوینتش هر دو کارگاه در وبلاگ برای دنلود قرار داده شده شرکت می کردید. البته برای دفعات آینده و زمانیکه ایران باشم هنوز فرصت باقیست.
علی ای حال، کلسیم نقش تعیین کننده ای در رفتا ر قلیایی یک روغن موتور و در عین حال تمایل آن به فرسایندگی دارد. کلسیم، گذشته از این، یکی از دستمایه های اصلی تولید انواع ادتیوهای رایج در روغن های موتوری است.
برای اطلاعات بیشتر در این زمینه، توصیه می کنم سلسله مقالات «ادتیوها» را بخوانید که فکر می کنم دو بخش از آن تاکنون منتشر شده باشد در وبلاگ و بخش سوم آن را در حال نوشتن هستم.

لاریجانی یکشنبه 2 خرداد 1400 ساعت 09:57

با سلام
با تشکر فراوان از مقاله بسیار خوب و جامعتان سوال بنده در مورد single raseشدن عنصر سرب در آنالیزهای روغن پس از مخلوط کردن دو روغن مشابه ولی از دو سازنده مختلف می باشد.میزان بقیه عناصر از جمله سیلیس در رنج طبیعی می باشد. البته TAN روغن اندازه گیری نشده. آیا می توان نتیجه گرفت که اختلاط دو روغن باعث این مشکل شده و چگونه می توان این مساله را اثبات کرد ویا اینکه مشکل به عملکرد سیستم مربوط می شودو روغن مشکلی ندارد؟ قبلا از پاسخگویی شما و وقتی که می گذارید نهایت تشکر را دارم.

درود بر شما
خوشحالم که این مقاله بدرد کسی خورده...(!)
توصیه بنده در وهله اول مدلسازی رفتار روغن (مخلوط یا غیر از آن...منظورم هر روغنی است که در موتور الان هست و دارد روانکاری می کند) روی نمودار است که در شکل های 2 و 3 نشان داده شده است. می توانید به نموداری مثل شکل 2 (اگر شاخصی یا آزمونی برای فرسایش قطعات نرم مانند یاتاقان ها ندارید یا انجام نداده اید)، عناصری مثل آهن، سرب، و مس را نیز اضافه کنید و به مرور زمان مقایسه کنید که رفتار عددی این عناصر در سیستم روغن شما چیست؟
اصولا، تفسیر Single Rise شدن یک عنصر به تنهایی بسیار مشکل است و تجربه زیادی می طلبد. اما، در صورتیکه از مخلوط دو روغن موتور دارید استفاده می کنید، باید بصورت جداگانه و سپس بصورت مخلوط (با درست مخلوط سازی که حتما مطلعید)، نمونه های روغن نو را به آزمایشگاه بفرستید و آزمون هایی مثل POT و TOST را در کنار ویسکوزیته، سیلیس، و کلسیم درخواست کنید.
در مورد روغن های موتوری، میزان TAN زیاد مهم نیست (مقاله «عدد اسیدی، عدد قلیایی، و pH روغن» را ببینید)؛ بلکه آزمون TBN و pH در کنار یکدیگر مهم است (برای اطلاعات بیشتر مقاله «عدد قلیایی مناسب برای روغن موتور» را ببینید). بنابراین، نیازمند آن هستید که تحلیل جداگانه ای روی رفتار قلیایی روغن موتور نو خود در حالت جداگانه و مخلوط داشته باشید.

در پایان، برای اینکه مطمئن شوید که وضعیت یاتاقان های شما چگونه است، باید روی نمونه یاتاقان ها بازرسی انجام شده و کیفیت آنها بررسی شود.

آرمیتا جمعه 12 خرداد 1396 ساعت 21:54 http://zigmaweb.com

سپاس
جالب بود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد